Welkom bij De Principaal

Jubileum-cd

Excursies

U kan ook zich inschrijven op onze excursies, hiervoor verwijzen we naar deze pagina.
Door werken aan het viaduct E17 Gentbrugge is de P+R gesloten tot 2021. We zijn genoodzaakt de opstapplaats van onze excursies te verleggen naar de P+R Oostakker, Antwerpsesteenweg 956, 9040 Gent. Meer info omtrent de locatie vindt u hier.

Het volgende evenement van het jaarprogramma

We wachten vol ongeduld tot het eerstvolgende evenement en tellen samen met u af!

-12dagen -8uren -53minuten -36seconden

Het internationaal orgelfestival staat dit jaar in het teken van dialogen. Meerdere nationaliteiten spreken tot elkaar via het Forrest- en Flentrop-orgel van de Sint-Stefanus en zelfs via een middeleeuws portatieforgel. Op die manier wordt er ook een gesprek gevoerd dat zich verplaatst in de tijd. Het thema duidt zowel op de muzikale vorm van een dialoog in de orgelmuziek als op menselijke samenspraak en de wisselwerking tussen culturen, instrumenten en de menselijke interactie in het algemeen. Dialogen zijn een grote inspiratiebron voor het leven. Als we niets zeggen of naar niets luisteren, zitten we opgesloten in onze gedachten, maar als we onze oren en mond openen, kan er wederzijdse inspiratie groeien. Zo kennen wij de dialogen van Socrates in de geschriften van Plato als vorm om filosofische gedachten neer te schrijven. Bij een concerto dialogeert een solist met het orkest, in het theater is de dialoog de kracht die het stuk op gang brengt en houdt. Zelfs in een monoloog spreekt de acteur tot zichzelf of tot een denkbeeldige antagonist. De dialoog is op die manier eigenlijk de toonspraak van de kunst in het algemeen. Kunst vertelt ons iets en als wij luisteren, vindt de interactie plaats, al is het dan alleen maar in ons gemoed of ons hart. Daarom zal kunst nooit meetbaar zijn of in absolute termen becijferbaar. Ze is een zachte waarde en bevindt zich vaak in een klein hoekje. Vanuit dat hoekje kan er natuurlijk altijd een dialoog op gang komen… En hieruit komen soms grootse dingen tot stand.

  • 5 september Léon Kerremans (België) – Eugeniusz Wawrzyniak (Poznan, Polen): twee orgels, vierhandig en viervoetig

Léon Kerremans is een van die exquise organisten die het orgel van binnen even goed kent als van buiten. Als adviseur en ontwerper van orgelrestauraties heeft hij een enorme ervaring opgebouwd in orgelbouw, wat onmiddellijk hoorbaar is aan de verfijnde registraties op zijn concerten. Daarnaast heeft hij een zwak voor gekke orgelmuziek als bisnummer. Men weze gewaarschuwd! We mogen ook niet onvermeld laten dat hij er zijn levenswerk van maakte om het fabuleuze Klais-orgel van de Sint-Servaaskerk van Schaarbeek vanuit een liefdevolle gedrevenheid bijna persoonlijk te adopteren, waardoor het zich permanent in een opperbeste staat bevindt. Léon heeft een buitengewoon grote kennis van de (onbekende) orgelliteratuur, het orgellandschap en respectvolle restauratiemethoden. Wij zijn zeer vereerd hem samen met zijn Poolse collega te mogen ontvangen voor het openingsrecital van het festival Dialogen van De Principaal.

Eugeniusz Wawrzyniak kwam na zijn opleiding in Polen naar Luik en Brussel studeren en begon in Charleroi zijn muzikale leven verder uit te bouwen met een lespraktijk en een indrukwekkende internationale carrière als solist en kamermusicus.

Sinds 1990 is Eugeniusz Wawrzyniak titularis organist aan de Notre Dame de Miséricorde te Marchienne-au-Pont. Hij geeft les orgel en piano aan het “Atelier Musical” in Manage.

Als voorzitter van de muzikale vereniging “Concerto” animeert hij het cultureel leven in de streek van Charleroi en organiseert hij in het kader van het festival “Automne Musical de Marchienne” concerten voor kamermuziek, orgel en koor.

programma

Flentrop-orgel

Ludwig van Beethoven  (Bonn 1770 – Wenen 1827)
Drei Stücke für Flötenuhr, WoO 33                            

  •  Rondo in G (4 handen)
  •  Scherzo in G (4 voeten)
  •  Adagio in F (4 handen)

Girolamo Frescobaldi  (Ferrara 1583 – Rome 1643)
Bergamasca                                                                                                        
(Solo: Léon Kerremans)                                                                 

Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
Preludium en Fuga d-moll, BWV 539 
(Solo Eugeniusz Wawrzyniak)                                               

Flentrop-orgel en Forrest-orgel

Léon Boëllmann (Ensisheim 1862 – Parijs 1897)
Suite Gothique  

  •   Introduction-Choral (2 orgels)
  •   Menuet Gothique (2 orgels)
  •   Prière à Notre-Dame (Solo Léon Kerremans)
  •   Toccata (Solo Léon Kerremans)

Forrest-orgel

Johann Pachelbel (Neurenberg 1653 – 1706)
Canon    Transcriptie voor 4 handen en 2 voeten  bij Maurizio Machella

Denis Bédard (° Quebec 1950)
Danse (4 handen en 4 voeten)                                                              

Rayner Brown (Des Moines, Iowa 1912 – Los Angeles 1999)
Veni Creator Spiritus (4 handen en 2 voeten)                                                   

Sergei Rachmaninoff  (Novgorod 1873 – Beverly Hills 1943) 
Vocalise op. 34 n° 14
Transcriptie voor 4 handen en 2 voeten bij Robert Cundick

 Albert Renaud   (Parijs 1855 – 1924)
Toccata in d-klein op. 108 n° 1                                                                                
(Solo Eugeniusz Wawrzyniak) 

John Philip Sousa (Washington D.C. 1854 – Reading, Pensylvania 1923)
The Stars and Stripes Forever                                                                           
Transcriptie voor 4 handen en 2 voeten bij Raymond en Elizabeth Chenault 

 


  • 12 september Marien Stouten (Nederland) – Jan Peter Teeuw
    (Nederland): twee orgels, vierhandig en viervoetig

Heeft u reeds bekende orkestwerken van Ravel of Rossini op orgel gehoord?
Orgelduo Jan Peter Teeuw en Marien Stouten blazen een oude Engelse traditie nieuw leven in. Tot ver in de twintigste eeuw was het gebruikelijk om grote orkestwerken voor orgel te bewerken. In navolging van hun Britse voorgangers klommen Teeuw en Stouten in de pen en maakten een aantal spectaculaire arrangementen van klassieke meesterwerken. Ditmaal niet voor twee, maar voor vier handen!
“Er worden niet zoveel vierhandige orgelconcerten gegeven,” aldus Jan Peter Teeuw. “En de meeste nummers van ons programma worden zelden of nooit op orgel uitgevoerd, terwijl dat juist zo geweldig klinkt. We willen de bezoekers laten horen dat het orgel, dat vaak een ‘duf’ imago heeft, ook heel verrassend en verfrissend kan klinken.” Waan u voor de gelegenheid in een echte Engelse town hall en beluister Ravels Pavane pour une infante défunte of Rossini’s ouverture L’Italiana in Algeri.

programma

Vierhandig (Forrest)

Edward Elgar (Broadheath 1857 – Worcestershire 1934)
Pomp and Circumstance March No. 4
arr. J.P. Teeuw   

Georges Bizet (Parijs 1838 – Bougival 1875)
Minuet uit l’Arlésienne Suite No. 1 
arr. M. Stouten 

Vierhandig (Flentrop)

Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
Wer nun den lieben Gott last walten 
arr. J.P. Teeuw 

Joseph Haydn   (Rohrau 1732 – Wenen 1809)
Allegretto uit Die Schöpfung   
arr. J.P.  Teeuw  

Twee orgels

Jan Peter Teeuw
Concerto in G                                                                                                           

Georg Friedrich Händel  (Halle an der Saale 1685 – Londen 1759) 
Allegro uit Orgelconcerto No. 6 

Vierhandig (Forrest)

Wolfgang Amadeus Mozart (Salzburg 1756 – Wenen 1791)
Ouverture uit Die Zauberflöte

Denis Bédard (° Quebec 1950) 
Variations sur un theme originale

Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
Largo uit Concert in D, BWV 1046  
arr. J.P. Teeuw                                                                                      

Camille Saint-Saëns (Parijs1835 – Algiers 1921)
Bacchanale 
arr. H.U. Hielscher        



  • 19 september Ilze Bertrand (Letland) – Franz Danksagmüller
    (Duitsland)

Ilze Bertrand is specialist in oude muziek. Met onderscheidingen uit de conservatoria van Den Haag en Boulogne, treedt ze regelmatig op in prachtige programma’s.
Voor de gelegenheid van het dialogenfestival werkt zij samen met Franz Danksagmüller. Deze Oostenrijkse kunstenaar combineert muziek met historische instrumenten met klassieke instrumentale ensembles en live elektronica. Hij zoekt onder meer ook naar manieren om data als het startpunt voor een muzikale reis te gebruiken. Hij was eerst organist aan de kathedraal van Sankt Pölten en sinds 2005 is Franz Danksagmüller als professor verbonden aan de Musikhochschule Lübeck.

programma

Ilze Bertrand
Consonanze stravaganti (Valenciennes 1548 – Napels 1614)
Capriccio sopra re fa mi sol Giovanni de Macque
Capricietto

Ilze Bertrand en Franz Danksagmüller

Jan Pieterszoon Sweelinck (Deventer 1562 – Amsterdam 1621)
Onder een linde groen 
alternatim with improvisations between the verses 

Ilze Bertrand – organetto

anoniem, Codex Rossi 14de eeuw
Lucente stella 

Gherardello da Firenze (Firenze ca. 1320/1323 – 1362/1363)
Per non far lieto 

Franz Danksagmüller

Improvisatie

Ilze Bertrand en Franz Danksagmüller

anoniem, Codex Faenza 15de eeuw
Kyrie alternatim with improvisations 

Franz Danksagmüller

Improvisatie

Franz Danksagmüller (*1969)
AlabasterLichtWand 

Ilze Bertrand

Johann Gootfried Walther (Erfurt 1684 – Weimar 1748)
Concerto del Signor Telemann (c-moll)
Adagio – allegro – adagio – allegro 

Franz Danksagmüller

Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
Präludium und Fuge D-Dur BWV 532 



  • 26 september Paul De Maeyer (België) – Michel Robert (Frankrijk)

Paul De Maeyer en Michel Robert sluiten “une alliance franco-belge” en vergasten u op een “estafette des improvisateurs”. De twee orgels van de Sint-Stefanuskerk gaan in duel, het komt ongetwijfeld tot een clash van orgelstijlen, maar evengoed tot een inspirerende dialoog.

programma

Michel Robert en Paul De Maeyer

Prélude improvisé « alternatim »

Paul De Maeyer

Adriaen WILLAERT (Rumbeke 1490 – Venetië 1562)
Ricercare

Michel Robert

Johann Pachelbel (Neurenberg 1653 – 1706 )
Chaconne en ré mineur

Paul De Maeyer

Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
Prélude et fugue en mi mineur

Michel Robert en Paul De Maeyer

Eugène Gigout (Nancy 1844 – Parijs 1925)
Grand chœur dialogué
Dialogue à trois orgues « Ricercare néo colombien… »

Michel Robert

Louis Vierne  (Poitiers 1870 – Parijs 1937)
Carillon de Westminster (Hommage à Notre-Dame de Paris)

Paul De Maeyer

Paul De Maeyer  (Halle 1964)
Carillon Gantois 

 Michel Robert en Paul De Maeyer

Léon Boëllmann (Ensisheim (Elzas) 1862 – Parijs 1897)
Suite gothique

één concert niet-leden € 12, leden € 10
abonnement voor het festival niet-leden € 40, leden € 30