Nieuwjaarsconcert met Charlotte Asberg (sopraan) en Paul De Maeyer (orgel).

Muziek van Händel, Bach, Haydn en Joseph Haas.
We duiken het nieuwe jaar in met Music for the Royal Fireworks uitgevoerd aan de twee orgels, twee schitterende aria’s van Georg Friedrich Händel en Joseph Haydn. De magistrale Passacaglia van Bach aan het unieke Flentrop-orgel uit het Paleis voor Schone Kunsten van Brussel herinnert ons aan het voortschrijden van de tijd en de ontroerende Gesänge an Gott van Joseph Haas brengen ons in meditatieve stemming. Met aansluitend nieuwjaarsreceptie u aangeboden door de Orgelvereniging “De Principaal”vzw.

Toegang niet-leden: €10 ; leden: €8
Sint-Stefanuskerk, Sint-Margrietstraat 11, 9000 Gent


Een unieke orgelwandeling die start in de neobyzantijnse Sint-Annakerk en ons vervolgens zal leiden naar de Sint-Jacobskerk (14u30), de Sint-Stefanuskerk (16u) en de Sint-Elisabethkerk (17u30). Paul De Maeyer verwelkomt u met hoogromantiek aan het Schyven-orgel in de Sint-Annakerk, die nog zelden open is voor het publiek. Vandaar gaat onze tocht naar de prachtig bewaarde Sint-Jacobskerk, met een voorstelling van het Stevens-orgel in de oude orgelkast van Van Peteghem, die we kennen van de cover van het standaardwerk “Orgelkunst in de Nederlanden”. Daarna brengt Lieve Van de Rostijne aan het Forrest orgel van de Sint-Stefanuskerk een pittig programma samen met hoornist Johan Van Neste. Jan Van Mol sluit af i.s.m. sopraan Christel De Meulder aan het unieke historische orgel met veel 16de eeuws pijpwerk van een onbekende meester in de schitterende Sint-Elisabeth-begijnhofkerk.

Deelname orgelwandeling inclusief 4 concerten: €20
Start: Sint-Annakerk, Sint-Annaplein 1, 9000 Gent


Hommagerecital aan Johan Overmeire door het pianoduo “Metaxis” (Katelijne Burie en Bieke Afschrift). Johan was als secretaris van “De Principaal vzw” erg actief. Wij brengen hem hulde in een in memoriam recital voor al het prachtige werk dat hij leverde voor de muziekcultuur en de vereniging. Katelijne Burie, Johan’s oud-lerares piano, en Bieke Afschrift spelen pianomuziek voor vier handen in het intieme auditorium van het Orpheus Instituut. Het wordt een deugddoende avond met wervelende muziek van Dvorak, Albeniz, Gerschwin.

Toegang niet-leden: €15; leden: €12
Orpheus Instituut, Korte Meer 12, 9000 Gent


Orgelexcursie met een Nostalbus van De Lijn. Na vertrek aan de P&R parking Gentbrugge zal deze unieke busreis ons naar de streek rond Aalst brengen. In Aaigem en Gijzegem maken we kennis met prachtige Van Pethegem-orgels gerestaureerd door Joris Potvlieghe (een zeer actief lid van een vooraanstaande orgelbouwersfamilie, die ook een clavichordbouwatelier leidt). In de Sint-Jozefskerk van Aalst bewonderen we een bijzonder oeuvre van de 19de eeuwse orgelbouwers Petrus en Johannes Vereecken. Bespelingen door Paul De Maeyer, Peter Thomas en Stijn Hanssens. Deelname: €40 ; bus, pannenkoeken met koffie, concerten, toelichting en verzorgde programmabrochure inbegrepen.

Reserveren voor deze reis kan u bij : rol.vanliefferinge@skynet.be, telefoon 09/282 84 82.
Start: P&R parking Gentbrugge (onder het viaduct van de E17)


14u00 – Toelichting en geleid bezoek aan de beide orgels van de Sint-Stefanuskerk door Paul De Maeyer
15u30 – Koffiepauze in congrescentrum Tagasthe (augustijnenklooster)
16u00 – Concert hommage aan Aristide Cavaillé-Coll door Patrick De Baets, Kristiaan en Pieter Van Ingelgem. Cavaillé-Coll uit
Parijs is één van de grootste orgelbouwers aller tijden en maakte in de Gentse Sint-Niklaaskerk in 1856 een meesterwerk.
Slot Receptie voor alle deelnemers

Toegang niet-leden: €15 ; leden €12
Sint-Stefanuskerk, Sint-Margrietstraat 11, 9000 Gent


Perpetuum Mobile is een festival op donderdagavond met internationale orgelvirtuozen. Dit festival focust op repetitieve muziek, ostinaten, litanieën en meditaties. Het bekende werk “Litanies” van Jehan Alain wordt door alle organisten uitgevoerd.

Perpetuum mobile
Perpetuum mobile, eeuwig voortgaande beweging, is een verschijnsel dat vaak door geleerden is opgezocht maar nooit is gevonden. In de natuur schijnt een onveranderlijke, onophoudelijke beweging niet te bestaan. Als studieonderwerp is het des te meer fascinerend!

Perpetuum mobile in muziek
Muzikaal gezien bedoelen we met perpetuum mobile een steeds terugkerende beweging waarbij muzikaal materiaal herhaald wordt, opnieuw verschijnt of in gevarieerde vorm terugkomt.

Passacaglia
Zo bestaat de “passacaglia”, een oude dansvorm uit de renaissance, uit een bas die de hele tijd wordt herhaald met steeds nieuwe variaties erboven. François Couperin, Johann Sebastian Bach, Dietrich Buxtehude, Max Reger, Sigfrid Karg-Elert zijn slechts enkele componisten die passacaglia’s geschreven hebben.

Litanie
Een andere vorm van perpetuum mobile in muzikale zin is de “litanie”, een gebed dat steeds opnieuw herhaald wordt, al dan niet met lichte varianten onderweg. De Gregoriaanse litanie van Allerheiligen is zo’n voorbeeld. De namen van alle heiligen van de katholieke kerk worden aanroepen. Na elke naam repliceren de gelovigen met “ora pro nobis”, bid voor ons. Dit type litanieën komt voor in heel veel godsdiensten. De veelvuldige herhaling van hetzelfde motief zorgt voor een repetitieve cadans, die op een gegeven moment een soort trance oproept, een soort hallucinerende muzikale ervaring die ons meeneemt naar hogere sferen.

Repetitief
In de hedendaagse muziek wordt de zogenaamde “repetitieve muziek” een genre. De “litanie”-vorm of de letterlijke en licht gevarieerde herhaling van muzikale motieven wordt opgebouwd tot monumentale ritmische constructies die bijwijlen een obsederend effect kunnen krijgen. Een belangrijk aspect van de repetitieve stijl is dat het indringend effect pas ontstaat na enige tijd, zoals bij een motor die na een tijdje op dreef komt. Na verloop van minuten repetitieve, muzikale motieven en loopjes dienen zich nieuwe structuren aan in de perceptie van de toehoorder. Dat is nu net het wonderlijke van deze muziekstijl dat identieke, vaak kleine, motieven door voldoende herhaling na een tijd een gedaanteverandering ondergaan. Voldoende herhaling van een motief betekent een opbouw naar een muzikale climax. Elke episode van deze opbouw brengt een steeds verder binnenschrijden tot stand in de muzikale bedoeling van de componist.

Orgel en perpetuum mobile
Het idee van een eeuwig voortschrijdende beweging is inherent aan het orgel. Orgelwind blaast pijpen aan die blijven doorklinken zolang men de toetsen ingedrukt houdt. In theorie kan dit eindeloos blijven duren. Een geslaagde perpetuum mobile beweging veronderstelt uiteraard een aangename orgelklank.

Historische orgels
De klank van historische orgels is vaak van een ondefinieerbare schoonheid, een prachtige klank waarvan niemand echt weet hoe het komt dat de nieuwe orgels niet even mooi klinken. Allerlei oorzaken worden in de orgelbouwwetenschap opgezocht en soms ontdekt. Denkpistes gaan in de richting van winddruk, intonatie, metallurgie, legeringen en behandelingen van het metaal, akoestische opstelling en samenstelling van dispositie, combinaties van orgelregisters die mooi samen passen.

Ktesibios
Het orgel, niet voor niets het oudste klavierinstrument, is misschien wel één van de meest geschikte instrumenten om “muziek die eeuwig lijkt door te gaan” te produceren. Het werd uitgevonden door Ktesibios van Alexandrië als een soort luxueus begeleidingsinstrument voor voorname feestelijkheden.

De voorbije concerten van het festival

Donderdag 3 september 20:00

Aart Bergwerff (Den Haag, Breda, Nederland) met Canto Ostinato – website Aart Bergwerff

    • Johann Sebastian Bach (1685­‐1750)
      • Praeludium en fuga in a kl.t. BWV 543
    • Jeroen van Veen (1969-)
      • Minimal Prelude nr. 40
      • opgedragen aan Aart Bergwerff
    • Johann Sebastian Bach (1685-­1750)
      • Koraalvoorspel “Allein Gott in der Höh’ sei Ehr” à 2 claviers et pédale – il canto fermo nel tenore BWV 663
    • Jehan-Ariste Alain (1911-1940)
      • Litanies
    • Simeon ten Holt (1923-2012)
    • Canto ostinato (1979) bewerkt voor orgel door Aart Bergwerff

 

Donderdag 10 september 20:00

Federica Iannella (Senigallia, Italië) – website Federica Iannella

    • Johann Caspar Fischer (1665–1746)
      • Chaconne in F
    • Johann Sebastian Bach (1685-1750)
      • Liebster Jesu, wir sind hier BWV 731
      • Fantasia e fuga in c minor BWV 537
    • Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847)
      • Ostinato in c minor
    • Alexandre Boëly (1785-1858)
      • Fantaisie et fugue en si bémol majeur
    • Josef Gabriel Rheinberger (1839-1901)
      • Dalla Sonata N. 4 op. 98: Allegro moderato
      • Passacaglia in mi op. 132
    • Jesús Guridi (1886-1961)
      • Canción y Danza
    • Jehan-Ariste Alain (1911-1940)
    • Litanies

 

Donderdag 17 september 20:00

Mariko Takei (Bergen, Noorwegen)

    • Johann Sebastian Bach (1685-1750)
      • Passacaglia and fugue in c minor
    • Robert Schumann (1810-1856)
      • From ”Sechs Fugen über den namen B-A-C-H” op.60
        III. Mit sanften Stimmen
        IV. mäßig, doch nicht zu langsam
    • Bert Matter (1937- )
      • Fantasie sur ”Une jeune fillette”
    • Charles-Marie Widor (1844-1937)
    • From ”Symphonie romane, op.73”
      I. Moderate
      II. Choral
      IV. Final

 

Donderdag 24 september 20:00

Wannes Vanderhoeven (Mechelen, België)- website Wannes Vanderhoeven

    • Jehan-Ariste Alain (1911-1940)
      • Litanies

Op twee orgels met Paul De Maeyer – website Paul De Maeyer

    • Arvo Pärt (1935- )
      • Annum per annum
      • Pari intervallo
    • Frans Geysen (1936- )
      • Voor orgel 2
    • Joris Verdin (1952- )
      • Pièce légère
    • Peteris Vasks (1946- )
      • Viatore
    • Reitze Smits (1956- )
    • Canto Baltica

 


Donderdag 19 november om 20:00 uur in de Sint-Stefanuskerk vindt er een bundelvoorstelling van Herlinda Vekemans plaats, begeleid door Paul De Maeyer aan het orgel.

Dichteres Herlinde Vekemans en organist Paul De Maeyer slaan de handen in elkaar. Ze bewijzen eer aan een van de meest fascinerende componisten van de twintigste eeuw, Olivier Messiaen. Vekemans draagt haar gedichten rond zijn muziek voor en De Maeyer brengt orgelwerk van Messiaen ten gehore op het unieke Forrest-orgel.

Dit is een coproductie van het Poëziecentrum met De Principaal vzw.

De volgende werken worden uitgevoerd.

Olivier Eugène Prosper Charles Messiaen (Avignon, 10 december 1908 – Parijs, 27 april 1992)

– Apparition de l’église éternelle

– Dieu parmi nous

– Le verbe

– Joie et clarté des corps glorieux

– O sacrum convivium (*)

– Les ténèbres

– Chants d’oiseaux

– Prière du Christ montant vers son Père

* koorwerk bewerkt voor orgel

toegang: € 10
ticket geeft recht op 50% korting op de bundel van Vekemans
Sint-Stefanuskerk, Sint-Margrietstraat 11, 9000 Gent


 

Kerstconcert in Sint-Stefanus met organiste Laure Dermaut, koor Arabesk o.l.v. Marc Van den Borre. Dit concert brengt unieke zettingen van kerstkoralen van Bach voor orgel en koor en een hommage aan Jef Tinel (oud-organist Sint-Stefanus) en de fantastische orgel sonate van Edgar Tinel op ons huisorgel. In samenwerking met Peter Leys, archiefbeheerder, kleinzoon en bewonderaar van Jef Tinel.
De volgende werken worden uitgevoerd:

    • Edgar Tinel (1854-1912)
      • 1ste deel Orgelsonate in g “Allegro Moderato”

Koor en orgel

 

    • Jef Tinel (1885-1972)
      • Ave Verum (reb+)
      • Panis Angelicus (solb+)
      • Tantum ergo (re+)
      • Salve Regina (re+)

Orgelsolo

      • Fuga

Koor a capella

 

      • Puer Natus (2 versies)
        • Michael Praetorius (1571–1621)
        • Johann Sebastian Bach – koraal (1685-1750) (beg. Orgel)

 

    • W. Wedderburn/M: Eleanor Daley (1955-)
      • O my dear Heart

 

    • Thierry Machuel (1962-)
      • Purify

Koor en orgel

 

    • Pablo Casals (1876–1973)
      • Nigra Sum

 

    • Gabriël Faure (1845-1924)
      • Cantique de Jean Racine

 

    • Johann Sebastian Bach (1685-1750)
      • Herr Christ, der einig Gottes-Sohn

 

      • Der Tag, der ist so freudenreich

Toegang: niet-leden: €17; leden: €15
Sint-Stefanuskerk, Sint-Margrietstraat 11, 9000 Gent