U kan hier een afdrukbare versie van het jaarprogramma 2016 downloaden.

De Principaal vzw organiseert regelmatig concerten en evenementen. De meeste activiteiten vinden plaats in de Gentse Sint-Stefanuskerk (Sint-Margrietstraat 11), op wandelafstand van het Gravensteen.

In 2016 bieden wij het volgende programma aan:

  • 10 muzikale evenementen rond de orgels in de Sint-Stefanuskerk op de eerste zondag van de maand om 16 u. (behalve op 4 september wegens het Augustinus Festival en op 2 oktober de orgelexcursie naar de Gentse kanaalzone);
  • derde editie van het internationaal orgelfestival op donderdagavond om 20 u. in september, dit jaar met 5 concerten door organisten die verbonden zijn aan Europese augustijnenkloosters;
  • 2 orgelexcursies in samenwerking met Nostalbus vzw in maart (in amenwerking met de gemeente Merelbeke) en oktober (Gentse kanaalzone);
  • een Gentse orgelwandeling.

Centraal in onze orgelwerking staan de orgels van de Sint-Stefanuskerk. Het hoofdorgel van de augustijnen in de Sint-Stefanuskerk te Gent werd gebouwd in 1873 door Jean Philippe Forrest uit Roeselare. Deze orgelbouwer was van 1861 tot 1863 in de leer bij Aristide Cavaillé-Coll in Parijs tijdens de bouw van het befaamde orgel van Saint-Sulpice. Forrest nam belangrijke vernieuwingen in de orgelbouwtechniek over van Cavaillé-Coll: een moderne windvoorziening met magazijnbalg voor stabiele wind, de Barker-machine om een lichte speelaard te bereiken, de combinatietreden om vlotte crescendo’s te kunnen maken en een “tonnerre”-pedaal om het geraas van stormen na te bootsen. Het instrument werd gerestaureerd door Pels en Van Leeuwen tussen 2000 en 2003 onder advies van Gabriël Loncke en ingespeeld door Paul De Maeyer.


Romuald Daems (°1987, Brugge) volgde pianolessen aan het Stedelijk Conservatorium te Brugge. Op 19-jarige leeftijd begon hij orgel te spelen. Hij studeerde aan het Konservatorium für Kirchenmusik Sankt Pölten en bij Ignace Michiels aan het Koninklijk Conservatorium te Gent. Sinds 2012 studeert hij bij Wolfgang Capek in Wenen. Van 2011 tot 2012 was hij als organist aan de Basiliek van Koekelberg verbonden. In 2013 volgde zijn aanstelling tot organist in de Karmelitenkirche te Wenen. In 2011 gaf hij zijn eerste orgelrecitals in België. Daarna volgden concerten in Nederland, Oostenrijk, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

Flentrop-orgel

  • Antonio Vivaldi (1678 – 1741 in Wenen)

    • Concerto in la klein (orgeltranscriptie door Bach BWV 593)
  • Johann (Sohn) en Josef Strauss (resp. 1825 – 1899 en 1827 – 1870)

    • Pizzicato-Polka

Forrest-orgel

  • Pierre Pincemaille (1956)

    • Prologue et Noël varié (2007)
  • Johann Strauss (Sohn) (1825 – 1899)

    • Tritsch-Tratsch-Polka
  • Max Reger (1873 – 1916)

    • Introduktion, Variationen und Fuge über ein Originalthema in fis-Moll Op. 73
  • Romuald Daems (1987)

    • Improvisatie over “Adeste fideles”, afsluitend een gezongen versie

toegang niet-leden € 10, leden € 8

Maria Cogen, erevoorzitter van De Principaal vzw en eredirectrice van muziekacademie De Kunstbrug, geeft een Italiaans concert in een “Italiaanse” kerk. Het interieur van de Sint-Stefanuskerk is gebouwd als een barokke interpretatie van de Italiaanse renaissance. Dit is dus een ideale plek om muziek van Willaert, Banchieri, Gabrieli, Palestrina, Froberger en Muffat te laten weerklinken op het prachtige Flentrop-orgel. Ook zal u het Italiaans concerto van Johann Sebastian Bach horen.

Italië is rond de 15de eeuw als bakermat van de renaissance een enorme aantrekkingspool voor Vlaamse polyfonisten. Zij dragen de muzikale vernieuwing van de Lage Landen in het zuiden uit. De adellijke families zoals d’Este en De Medici investeerden dan ook zwaar in de ontwikkeling van een muzikale cultuur. Voor de Fiamminghi waren er daarom carrièrekansen. De Italiaanse muziek uit de periode van renaissance tot barok is een rijke getuige van een indrukwekkend muziekleven. Niet alleen werden in dit zonovergoten land de mooiste violen ter wereld gebouwd (zoals Stradivarius en Guarneri in Cremona), maar ook de hele cultuur van componeren en musiceren bloeide en ontwikkelde zich op een bijzondere manier. Oude polyfone vormen voor orgel zoals ricercare, canzone en capriccio liggen aan de basis van de latere fuga’s en fantasieën.

De Italiaanse orgelmuziek ontwikkelt zich verder in Duitsland tot een rijke literatuur bij Muffat, Pachelbel en Froberger. Johann Sebastian Bach maakt in zijn majestueus orgeloeuvre een synthese van deze rijkdom én de grote noordelijke stroming van Sweelinck tot Buxtehude.

Programma

  • Adriaan Willaert (1490-1562)
    • Ricercare

  • Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594)
    • Ricercare

  • Adriano Banchieri (1568-1634)
    • Secondo dialogo
    • Prima toccata del terzo tono autentico alla levazione del Santissimo Sacramento

  • Bernardo Pasquini (1637-1710)
    • Capriccio in G

  • Giovanni Maria Trabaci (1575-1647)
    • Canzona franzesa settima cromatica

  • Johann Jakob Froberger (1616-1667)
    • Canzona

  • Georg Muffat (1653-1704)
    • Toccata uit “Apparatus musico-organisticus”

  • Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    • Concerto nach Italienischem Gusto (Allegro – )Andante – Presto BWV 971

toegang niet-leden € 10, leden € 8

Tijdens deze orgelwandeling krijgen we een overzicht van zowat 4 eeuwen investering in orgel- en muziekcultuur in Gent. Het orgel van de oude begijnhofkerk Sint-Elisabeth aan het Rabot bevat veel oud materiaal van onder andere Pieter Van Peteghem en zelfs 16de-eeuwse pijpen met een uitzonderlijk mooie klank. De karmelieten beschikken over een mechanisch romantisch orgel en de augustijnen kochten in 2001 een neobarok Flentrop-orgel uit 1962 voor het koor in afwachting van de restauratie van het Philippe Forrest-orgel uit 1873 op het doksaal (restauratie in 2003). De Sint-Michielskerk sluit de rij met de nieuwste orgelaanwinst in Gent: een prachtig klinkend orgel uit de jaren 1980 van Bas Blank, een alom gewaardeerd orgelbouwer uit Nederland.

De eerste drie organisten studeren aan academie De Kunstbrug in Gent, het slotconcert is een leraarsrecital.

  • 14 u. Sint-Elisabethkerk in het oude begijnhof (op de Begijnhofdries aan het Rabot)
  • Stan Van Rompay, orgel, met werk van Lebègue en Bach

  • 15 u. Karmelietenkerk in de Burgstraat
  • Lodewijk Mispelon, orgel, met werk van Lemmens, Brahms, Rheinberger en Karg-Elert

  • 16 u. onze vertrouwde “huiskerk” Sint-Stefanuskerk
  • Toon Pillaert, orgel, met werk van Bach, Vierne, Alain en Messiaen

  • 17 u. Sint-Michielskerk op het Sint-Michielsplein
  • Dit slotconcert wordt gebracht door La Soave (Kersten Cottyn orgel, Marleen Leicher cornetto en Goedele Heidbüchel zang).
    La soave betekent in het Italiaans zoetheid, zachtheid, mildheid… Maar het is ook de naam van een trio dat zich toelegt op de fantastische muziek uit de Italiaanse renaissance en vroegbarok.

    wandeling, 4 concerten en programmaboekje € 20

    Op Paasmaandag bezoeken we met een oude bus van De Lijn orgels in de omgeving van Merelbeke. Deze gemeente biedt een overzicht aan werk van diverse orgelbouwers.
    Bottelare (de “kathedraal van Merelbeke”) biedt onderdak aan een merkwaardig geromantiseerd Van Peteghem-orgel. In Melsen staat een Pierre-Corneille Van Peteghem-orgel uit 1834. Lemberge herbergt een orgel van Leo Lovaert.

    • 12.30 u. vertrek Nostalbus P+R Gentbrugge
      of
      13 u. vertrek Nostalbus aan de Sint-Annakerk (Lindestraat 1) in Bottelare

    • 13.30 u. kerk Melsen
      Miek De Corte, orgel, met werk van Antonio de Cabezón, Pablo Bruna en Georg Böhm
    • 14.30 u. koffie en pannenkoeken in Munte
    • 16 u. kerk Merelbeke centrum
      Frederik Van Holle, orgel, met werk van Bach en Brahms
    • 17 u. kerk Lemberge
      Arnout De Vis, orgel, met werk van Abraham van den Kerckhoven, Luis Milan, Michel Corrette en Johann Sebastian Bach
    • 17.45 u. kerk Bottelare
      slotconcert door Paul De Maeyer, orgel, in samenwerking met tenor en titularis-organist Herman De Mil

    Indien u geïnteresseerd bent, kan u vooraf inschrijven bij dhr.Roland Van Liefferinge via excursies@deprincipaal.be of 09/282 84 82. Tijdig inschrijven is aangeraden, de plaatsen zijn beperkt.

    deelname alles incl. niet-leden € 30, leden € 27


    Om 14 u. worden de leden van onze vereniging uitgenodigd in de Gentse Sint-Niklaaskerk voor een presentatie over een historisch klankmonument: het intact bewaarde Cavaillé-Coll-orgel uit 1856.  De presentatie wordt gevolgd door een geleid bezoek aan het indrukwekkende instrument.  Dit is een exclusieve ledenactiviteit.

    Om 16 u. zal Stijn Hanssens in de Sint-Stefanuskerk een orgelrecital geven met werk van Widor, Lemmens (Sonate O Filii) en Guilmant (Sonate nr. 5).

    Jacques-Nicolas Lemmens (1823 – 1881)
    Sonate nr. 2 “O filii”
    • Prelude
    • Cantabile
    • Fuga

    Charles-Marie Widor (1844 – 1937)
    • Andante

    Kristiaan Van Ingelgem (° 1944)
    opus 26:
    • nr. 1 Jesu dulcis memoria
    • nr. 2 Ave maris stella (creatie)
    • nr. 3 Te lucis ante terminum

    Alexandre Guilmant (1837 – 1911)
    Sonate nr. 3 opus 56
    • Adagio molto
    Sonate nr. 5 opus 80
    • Koraal en fuga

    toegang niet-leden € 10, leden € 8


    In de orgelcursus van de academie wordt veel aandacht besteed aan interpretatie, literatuurstudie en improvisatie. Men leert er ook liederen begeleiden, harmonisaties maken, solisten en kerkzang begeleiden, vlot van het blad spelen en eigen creaties maken via compositieformules. Er zijn regelmatig leerlingenconcerten waar leerling-organisten podiumervaring kunnen opdoen. Dit examenrecital kadert in zo’n toonmoment, waarbij diverse studenten de kans krijgen te concerteren op andere orgels dan het vaste lesorgel in de Sint-Niklaaskerk. Tijdens dit recital mag u werken verwachten van grote historische componisten zoals Louis Marchand, George Philipp Telemann, Johann Pachelbel, William Thomas Best, Edwardo Torres, Louis James Alfred Lefébure-Wély, een anonieme Italiaanse componist, Johann Sebastian Bach, Eugène Gigout, Georg Friedrich Händel, Jan Pieterszoon Sweelinck, Olivier Messiaen.

    gratis toegang, programmaboekje € 5


    Organist Joris Lejeune en verteller Willem Verheyden brengen het sprookje “Peter en de wolf” van Sergei Prokofiev in een bewerking voor orgel. Peter en de wolf werd oorspronkelijk gecomponeerd voor spreekstem en orkest. Het stuk ging in 1936 in Moskou in première en is wereldwijd zeer succesvol geworden. Prokofiev schreef het stuk in opdracht van een jeugdtheater in Moskou. De muziek moest simpel en verstaanbaar zijn, en dus aantrekkelijk voor kinderen, maar ook voor communistische idealisten. Het werk is uitgegroeid tot een klassieker voor jong en oud.
    Dit is een voorstelling voor het hele gezin. Groepen kunnen vooraf inschrijven via info@deprincipaal.be.

    toegang academieleerlingen € 5, niet-leden € 7, leden € 5, gezinskaart € 10, groepen (vanaf 20 personen) € 1,5 p.p.

    Zingt u graag? Wilt u graag die mooie Vlaamse liederenschat nog eens van onder het stof halen? Kom dan gezellig met ons samenzingen onder leiding van Peter Broos en met begeleiding van Paul De Maeyer aan het machtige Forrest-orgel van de augustijnen. Deze namiddag richt zich speciaal tot zangers, liefhebbers en kenners van het Vlaamse lied, muzikanten en koren die deze Vlaamse muziek beter willen leren kennen.
    Vanaf 1 maart 2016 is het mogelijk om het programmaboekje met de afgedrukte liederen aan te schaffen in de Sint-Ritawinkel in de Sint-Stefanuskerk tegen € 12. Het liedboek geldt tegelijk als toegangsticket voor deze bijzondere namiddag.

    toegang incl. Vlaams liedboek € 12

    Vanaf de eerste maandag van de Gentse Feesten telkens om 14 u. vinden er orgeldemonstraties plaats door Gentse organisten.

    Wist u dat een orgel even goed de donder kan nabootsen als een bos vol fluitende vogeltjes? Dat een orgel ook levensliederen kan begeleiden? Hoe werkt een orgel? Hoe bespeel je het? Welke soorten muziek klinken er op een orgel? Op deze en al uw andere vragen krijgt u een antwoord met meteen ook een live demonstratie aan één van beide of beide orgels van de Sint-Stefanuskerk te Gent.

    Het Forrest-orgel en het Flentrop-orgel in de Sint-Stefanuskerk

    De bouw in 1873 van het nieuwe orgel in de kerk van de paters augustijnen te Gent door Jean Philippe Forrest uit Roeselare (1832 – 1912) kaderde in de herinrichting van de kerk na de brand van 20 januari 1838, die grote delen van het interieur had verwoest. De orgelbouwer had van oktober 1861 tot februari 1863 gewerkt in het atelier van de befaamde orgelbouwer Aristide Cavaillé-Coll (1811 – 1899) te Parijs.

    Het Flentrop-orgel werd door de gelijknamige firma uit Zaandam (Nederland) in 1956 gebouwd oorspronkelijk gebouwd voor de doopsgezinde protestantse kerk te Enschede. Na demontage in Enschede in 1971 — wegens sluiting van de kerk — stond het een jaar in de Sint-Bavokerk te Haarlem. In 1972 verhuisde het naar Brussel en werd het geplaatst in de lege kast van het imposante Victor Horta-orgelfront in het Paleis voor Schone Kunsten. In 1999 kon het orgel dank zij sponsoring door de Sint-Stefanusparochie worden aangekocht. Het werd door orgelbouwer Pieter Vanhaecke naar de Sint-Stefanuskerk te Gent overgebracht en opgesteld op een podium tegenover de preekstoel. Het neobarokke concept werd ongewijzigd behouden en de intonatie lichtjes geactualiseerd (de voorspraak werd gemilderd).

    Programma

      Maandag 18 juli 2016

        Laure Dermaut en Sven Vermassen geven demonstraties en presentaties op beide orgels vervolgens brengen ze werk van Johann Sebastian Bach, Gabriël Verschraegen, Felix Mendelssohn Bartholdy en Dietrich Buxtehude.

      Dinsdag 19 juli 2016

        Paul De Maeyer geeft demonstraties en presentaties over de beide orgels en neemt ons mee op een geïmproviseerde fietstocht door de muziekgeschiedenis aan de hand van een oude melodie: organum, ricercare, concerto en Bluette.
        Volgende werken worden gebracht.

      • Fantasia van Abraham Vanden Kerckhoven (Brussel 1619 – 1701)
      • Marche nuptiale van August De Boeck (Merchtem 1865 – 1937)
      • Geïmproviseerde suite van Paul De Maeyer
      • 2de koraal van César Franck (Luik 1822 – Parijs 1890)

      Woensdag 20 juli 2016

        Paul De Maeyer geeft demonstraties en presentaties over de beide orgels en neemt ons mee op een geïmproviseerde fietstocht door de muziekgeschiedenis aan de hand van een oude melodie organum, ricercare, concerto en Bluette.
        Volgende werken worden gebracht door Paul De Maeyer (orgel) en Matthias Van De Wiele (elektrische gitaar)

      • dubbelimprovisaties: prelude – tango – allegro ritmico – finale

      Donderdag 21 juli 2016

        Paul De Maeyer geeft demonstraties en presentaties en neemt ons mee op een geïmproviseerde fietstocht door de klankenrijkdom van het orgel aan de hand van improvisaties: plenum – fluiten – prestanten – orgelpunt.
        Volgende werken worden gebracht door Frederik Van Holle

      • Johannes Brahms, Schmücke dich, o liebe Seele
      • Edwin Lemaire, Scherzo uit de orgelsonate nr. 1
      • Théodore Dubois, Toccata
      • Olivier Messiaen, Apparition de l’église éternelle

      Vrijdag 22 juli 2016

        Paul De Maeyer geeft demonstraties en presentaties en neemt ons mee op een geïmproviseerde fietstocht door de klankenrijkdom van het orgel aan de hand van improvisaties: organum – prestanten – fluiten – klankpiramide.
        Volgende werken worden gebracht door Paul De Maeyer

      • kleine geïmproviseerde suite: trompetten – fluiten – strijkers – holle registraties.

        Volgende werken worden gebracht door Ingrid Buyl

      • Johann Sebastian Bach (1685-1750): prelude en fuga in si klein BWV 544
      • Léon Boëlmann (1862-1897): de romantische suite gothique

      Zaterdag 23 juli 2016

        Paul De Maeyer geeft demonstraties en presentaties en neemt ons mee op een geïmproviseerde fietstocht door de klankenrijkdom van het orgel aan de hand van improvisaties: organum – prestanten – fluiten – klankpiramide.
        Volgende werken worden gebracht door Vessela Dyakova

      • Magnificat op de eerste toon van Dieterich Buxtehude
      • geïmproviseerde suite: trompetten – fluiten – strijkers – holle registraties – grand jeu
      • 3de koraal van César Franck

      Zondag 24 juli 2016

        Paul De Maeyer geeft demonstraties en presentaties en neemt ons mee op een geïmproviseerde fietstocht door de klankenrijkdom van het orgel aan de hand van improvisaties: organum – prestanten – fluiten – klankpiramide.
        Volgende werken worden gebracht door Paul De Maeyer en Charlotte Asberg sopraan.

      • Aria “Domine Deus” uit Gloria Vivaldi
      • Concerto a-moll Vivaldi orgel
      • Aria “Flammende Rose” Haendel
      • Rejoice en V’adoro pupille van Haendel
      • Bloemenduet van Delibes
      • Fantasie voor fluitenuurwerk Joseph Haydn orgel


    Het Forrest-orgel en het Flentrop-orgel in de Sint-Stefanuskerk

    De bouw in 1873 van het nieuwe orgel in de kerk van de paters augustijnen te Gent door Jean Philippe Forrest uit Roeselare (1832 – 1912) kaderde in de herinrichting van de kerk na de brand van 20 januari 1838, die grote delen van het interieur had verwoest. De orgelbouwer had van oktober 1861 tot februari 1863 gewerkt in het atelier van de befaamde orgelbouwer Aristide Cavaillé-Coll (1811 – 1899) te Parijs.

    Het Flentrop-orgel werd door de gelijknamige firma uit Zaandam (Nederland) in 1956 gebouwd oorspronkelijk gebouwd voor de doopsgezinde protestantse kerk te Enschede. Na demontage in Enschede in 1971 — wegens sluiting van de kerk — stond het een jaar in de Sint-Bavokerk te Haarlem. In 1972 verhuisde het naar Brussel en werd het geplaatst in de lege kast van het imposante Victor Horta-orgelfront in het Paleis voor Schone Kunsten. In 1999 kon het orgel dank zij sponsoring door de Sint-Stefanusparochie worden aangekocht. Het werd door orgelbouwer Pieter Vanhaecke naar de Sint-Stefanuskerk te Gent overgebracht en opgesteld op een podium tegenover de preekstoel. Het neobarokke concept werd ongewijzigd behouden en de intonatie lichtjes geactualiseerd (de voorspraak werd gemilderd).

    orgeldemonstraties gratis
    orgelrecital niet-leden € 10, leden € 8

    Jan Van Landeghem (°1954 te Temse) brengt een bloemlezing uit zijn eigen indrukwekkend orgeloeuvre.
    Jan is een muzikale duizendpoot. Weinigen weten dat deze beroemde componist en organist zijn muzikale carrière aanving als dwarsfluitist. Zijn professionele muziekstudie bracht hem onder andere in Maastricht, Kraków en Atlanta om dan als professor compositie, analyse en omringende vakken neer te strijken in het Brussels conservatorium. Tal van zijn composities werden gelauwerd en hij werkt al jarenlang een indrukwekkende concertpraktijk af. Hij had regelmatig contact met Karel Goeyvaerts in diens laatste levensjaren. Deze noemde hem “een componist van formaat”.

    Als directeur aan de academie voor Muziek, Woord en Dans te Bornem heeft hij vele generaties jonge musici gestimuleerd om het podium te betreden.

    Als solo-organist en klavecinist speelt hij concerten in Europa, Verenigde Staten en het Verre Oosten. Samen met de Belgische topvioliste Jenny Spanoghe stichtte hij in 2000 het duo Landini, waarmee hij veel succes oogst in België, maar ook internationaal.

    Verschillende cd’s met werken van de componist zijn verkrijgbaar via de website www.duolandini.be.

    Jan heeft opdrachten lopen tot 2020. Hijzelf beschouwt zijn compositiewerk als een passie, hij ziet het als zijn menselijke taak om schoonheid en universele liefde te brengen via de muziek.


    programma zondag 7 augustus Sint-Stefanuskerk Gent

    8 orgelwerken van en door Jan Van Landeghem

    Flentrop-orgel

    1. Toccatella op “Wachet auf, ruft uns die Stimme” (1984)

    2. Four Hindou Meditations (2003)

    3. Game I op Salve Regina (1988)

    4. Kleine koraalpartita over “Ruk open, Heer, de hemelpoort” (1986)

    Forrest-orgel

    5. “Thamaso maa Jyothirgamaya” “Leid ons van de duisternis naar het licht” (2000)

    6. “Le limonaire” Het kermisorgel (hommage aan Adriaen Willaert) (2000)

    7. Fantasia op de naam Kamiel D’Hooghe (2009)

    8. Battaglia uit “Chanson de fou” (2012 / 2016)

    toegang niet-leden € 10, leden € 8

    Augustinusfestival

    Orgelfestival met internationale organisten aan Europese augustijnenkloosters

    Vijf donderdagen van september spelen organisten van Europese augustijnenkloosters in de Sint-Stefanuskerk, dit gaat telkens om 20:00 door.

    In kloosters en bij de augustijnen speelt muziek een belangrijke rol, bijvoorbeeld in de liturgie.  De heilige Augustinus zelf beschrijft hoezeer hij ontroerd is bij het beluisteren van hymnen en gezangen waarbij de kerk gevuld was met zoete tonen uit de kerk.  Hij feliciteert het koor met de mededeling “de verschillende stemmen drongen binnen in mijn gehoor, mijn tranen rolden vrijuit, en het was heel goed bij jullie…” (uit de “Bekentenissen”).

    Over orgels zegt Vaticanum II: “het pijporgel zal in de Latijnse Kerk als traditioneel muziekinstrument hoog in ere gehouden worden.  De klank is bij machte om de glans van de kerkelijke ceremoniën schitterend naar voor te brengen en de harten op machtige wijze tot God en de hemel te verheffen.”

    Programma

    donderdag 1 september

      Johannes Zimmerl organist aan het augustijnenklooster van Stift Herzogenburg, Oostenrijk

      “Die Sehnsucht betet immer”

      • Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
        • Fantasie en Fuga in g, BWV 542
        • Schmücke dich, o liebe Seele, BWV 654 (uit de Leipziger Koralen)

      • Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
        • Sonate IV in Bes, op. 65
        • Allegro con brio
        • Andante religioso
        • Allegretto
        • Allegro maestoso e vivace

      • Christian Minkowitsch (geb. 1962)
        • Modulationes – 3 Stücke für Orgel Solo

          • Desiderium semper orat, etsi lingua taceat. (Die Sehnsucht betet immer, auch wenn die Zunge schweigt.)
          • Si semper desideras, semper oras. (Sehnst du dich immer, betest du immer.)
          • Quando dormitat oratio? Quando friguerit desiderium. (Wann schläft das Gebet ein? Wenn die Sehnsucht erkaltet.)
            (Aurelius Augustinus, Sermo – Predigt 80, 7)

      • Camille Saint-Saëns (1835 – 1921)
        • uit de 7 Improvisations, op. 150

          • Feria Pentecostes – Moderato quasi andantino
          • Allegro giocoso

      • Alexandre P. F. Boëly (1785 – 1858)
          • Fantasie en Fuga in Bes

    donderdag 8 september

      Hans Bernard Russ organist aan het augustijnenklooster van Würzburg, Duitsland

      Ave Maris Stella – orgelmuziek bij het feest “Maria-geboorte“

      • Nicolas de Grigny (1671 – 1703)
        • Hymne Ave Maris Stella
        • Plein-jeu – Fugue – Duo – Dialogue sur les grands jeux

      • Max Reger (1873 – 1916)
        • Ave Maria in Des uit Zwölf Stücke für Orgel op. 80

      • Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
        • Passacaglia en Fuga in c, BWV 582

      • Max Reger (1873 – 1916)
        • Basso Ostinato uit Neun Stücke für Orgel op. 129

      • César Franck (1822 – 1890)
        • Cantabile uit Trois Pièces pour Grand Orgue

      • Max Reger (1873 – 1916)
        • Benedictus in Des uit Zwölf Stücke für Orgel op. 59

      • Louis Vierne (1870 – 1937)
        • uit de derde symfonie in fis op. 28
          • I Allegro maestoso
          • IV Adagio

      • Flor Peeters (1903 – 1986)
        • Toccata, Fuga en Hymne op Ave Maris Stella

donderdag 15 september

    Luk Bastiaens organist aan het augustijnenklooster van Leuven, België
    • Christian Erbach(1568 / 1573 – 1635)
      • Canzon

    • Jan Pieterszoon Sweelinck (1562 – 1621)
      • Fantasia auf die Manier eines Echo (SwWV 275)
      • Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’ (SwWV 299)

    • Heinrich Scheidemann (ca. 1595 – 1663)
      • Herr Christ der einig’ Gottes Sohn
      • Jesus wollst uns weisen
    • Georg Muffat (1653 – 1704)
      • Toccata prima
      • Ciacona

    • Dietrich Buxtehude (ca. 1637 – 1707)
      • Fuga in C (BuxWV 174)
      • Wär Gott nicht mit uns diese Zeit (BuxWV 222)
      • Ciacona in e (BuxWV 160)
      • Es spricht der Unweisen Mund wohl (BuxWV 187)

    • Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
      • Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 645)
      • Komm, Gott, Schöpfer, heiliger Geist (BWV 667)

donderdag 22 september

    Pedro Sanchez organist aan het augustijnenklooster van Madrid, Spanje o.s.a. (ordinis sancti augustini)

    • Juan Bautista Cabanilles (1640 – 1691)
      • Gallardas I

    • P. Antonio Soler (1729 – 1783)
      • Sonatas 102 y 104

    • Jesús Guridi Bidaola (1886 – 1961)
      • Variaciones sobre un tema vasco

    • Manuel Castillo (1930 – 2005)
      • Sinfonía para órgano

        • Moderato
        • Allegretto
        • Intermezzo

    • Jesús Guridi Bidaola (1886 – 1961)
      • Final en Do mayor

donderdag 29 september

    Wolfgang Capek organist aan het augustijnenklooster van Wenen, Oostenrijk.  Romuald Daems, die het nieuwjaarsconcert speelt, is een leerling van hem.

    • Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
      • Fantasie in f, KV 608

    • Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)
      • uit de stukken voor Flötenuhr

        • Scherzo
        • Allegro

    • Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809 – 1847)
      • Prelude en Fuga in e (arr.: Thomas Best)

    • Alphonse Mailly (1833 – 1918)
      • Allegro con brio uit de Sonate op. 1

    • Gabriel Pierné (1863 – 1937)
      • Trois pièces op. 29
      • Prélude – Cantilène – Scherzando

    • Marcel Dupré (1886 – 1971)
      • Choral Vater unser im Himmelreich
      • Toccata op de hymne Placare Christe servulis

    • Louis Vierne (1870 – 1937)
      • Madrigal uit de 24 pièces en style libre, op. 31
      • Finale van de 5de orgelsymfonie op. 47

abonnement voor het festival niet-leden € 60, leden € 50, één concert € 15

Augustinus (354 – 430)

Augustinus is geboren in Thagaste, een stadje dat gelegen is in het huidige Algerije. Zijn moeder was katholiek, zijn vader een Romein en heiden. Van 396 tot aan zijn dood was hij bisschop van de stad Hippo. Hij was zeer pastoraal bewogen en een productief schrijver. Er zijn ongeveer zeshonderd preken van hem bewaard gebleven.
Hij beschouwde de geschiedenis als Gods voorzienigheid. Hij ontwikkelde een leer waarin de mens, met zijn onsterfelijke ziel, centraal staat en waarin God omziet naar die kleine en kwetsbare mens. Centraal in zijn werk staan de liefde voor God, de functies van de ziel, het thema ‘ken jezelf’, de rede, het verstand, de waarneming en het geheugen. Het actieve en het contemplatieve hebben afwisselend zijn leven beheerst. Deze spanning is duidelijk merkbaar in zijn werken.

De augustijnen

De Regel van Augustinus huldigt het ideaal van de eerste gemeente van Jeruzalem waar naastenliefde en gemeenschap centraal staan. Wegens de overheersing door de islam
vluchtten de Noord-Afrikaanse stichtingen naar Europa, waar Augustinus’ synthese van doorleefde geloofswaarheid, wijsgerige bezinning en kennis het fundament vormde voor de christelijke filosofie in de middeleeuwen. Heden ten dage is ze nog steeds een inspiratiebron voor wijsgerige stromingen.

Het augustijnenklooster te Gent

Het werd in 1296 opgericht en is het enige convent uit de eertijds zo bloeiende Provincia Belgica dat de Franse Revolutie overleefde.

Met een oude bus van De Lijn bezoeken we orgels in de Gentse kanaalzone. Er wordt opgetreden door leerlingen van de orgelklas van academie De Kunstbrug.

  • 13 u. vertrek Nostalbus P+R Gentbrugge
  • 13.30 u. kerk Sint-Kruis-Winkel
    Jakob De Vreese, orgel, werk van Edward Elgar, Jacques-Nicolas Lemmens, César Franck, Joseph Rheinberger
  • 14.30 u. kerk Desteldonk
    Veerle Nimmegeers, orgel, werk van Girolamo Frescobaldi en Tomás de Santa Maria
  • 15.30 u. verpozing met pannenkoeken en koffie, Hôtel de Lourdes, Oostakker
  • 16.30 u. basiliek Oostakker Lourdes
    Ingrid Buyl, orgel, werk van Nicolas de Grigny en Léon Boëllmann
  • 17.30 u. klooster van de broeders van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes, Oostakker
    Kevin Hendrickx, orgel, werk van Johann Sebastian Bach, Johannes Brahms en César Franck

Als u wil deelnemen dient u zich vooraf in te schrijven bij dhr. Roland Van Liefferinge via excursies@deprincipaal.be of 09/282 84 82 en over te schrijven op rekeningnummer IBAN: BE41 0001 6262 1510 BIC: BPOTBEB1 van De Principaal met vermelding "orgelexcursie 02102016", dit omdat de plaatsen beperkt zijn. Tijdig inschrijven is aangeraden.

deelname alles incl. niet-leden € 30, leden € 27

Op de eerste zondag na Allerzielen staan we stil bij de mensen die ons ontvallen zijn. Dankbaar koesteren we herinneringen en laten we ons door de muziek troosten.

Paul De Maeyer brengt muzikale meditaties voor de overledenen. U hoort werk van Johann Sebastian Bach, César Franck, Frédéric Chopin, Johannes Brahms, Flor Peeters, Franz Liszt en Maurice Ravel.

Programma

César Franck

    Choral nr. II

Johannes Brahms

    O Welt, ich muss dich lassen

    U hoort twee versies.

Flor Peeters

    Partita over “Was frag’ ich nach der Welt”

Maurice Ravel

    Pavane pour une infante défunte

Johann Sebastian Bach

    Schmücke dich, o liebe Seele

Frédéric Chopin

    Treurmars uit sonate op. 35

Franz Liszt

    Consolation in E

Louis Vierne

    Clair de lune uit Pièces de fantaisie

toegang niet-leden € 10, leden € 8

Met een prachtige verzameling oude adventsmuziek door een uitmuntende organiste ronden we de zondagse concerten van 2016 af.

Het thema van de lofzang van Maria bracht de grootste orgelcomponisten rijke inspiratie. In het Magnificat vond men een gedroomd thema om het orgel met gregoriaans of koralenzang te laten dialogeren. De componisten maakten er een punt van eer van om in de diverse verzen sterk variërende registers en schrijfwijzen te laten horen. Er bestaan beroemde Magnificat-toonzettingen van de meeste Franse componisten maar ook van Hassler, Pachelbel, Buxtehude en Bach.

Het thema van de lofzang van Maria bracht de grootste orgelcomponisten rijke inspiratie.
In het Magnificat vond men een gedroomd thema om het orgel met gregoriaans of koralenzang te laten dialogeren.
De componisten maakten er een punt van eer van om in de diverse verzen sterk variërende registers en schrijfwijzen te laten horen.
Er bestaan beroemde Magnificat-toonzettingen van de meeste Franse componisten maar ook van Hassler, Pachelbel, Buxtehude en Bach.

programma

Hans Leo Hassler (Nürnberg 1564 – Frankfurt 1612)

  • Toccata I /6
  • Canzon II/17
  • Magnificat septimi toni (6 vers)

Girolamo Cavazzoni (Italië ca. 1512 – 1577)

  • Hymnus Ave Maris Stella (Libro primo 1543)

Heinrich Scheidemann (Holstein 1595 – Hamburg 1663)

  • Vom Himmel hoch da komm ich her (versus 1-4)

Pierre Attaignant (Frankrijk 1494 – 1551 of 1552)

  • Magnificat quarti toni 1531 (versus 1-5)

Girolamo Frescobaldi (Ferrara 1583 – Rome 1643)

  • Hinno Ave Maris Stella (versus 1-4)
  • Magnificat Sesti toni (versus 1-5)

Francisco Fernandez Palero (Spanje ca. 1533 – 1597)

  • Ave Maris Stella

Johann Pachelbel (Nürnberg 1653 – 1706)

  • Vom Himmel hoch da komm’ ich her

Dietrich Buxtehude (Helsingborg of Oldesloe 1637 – Lübeck 1707)

  • Magnificat Primi toni BuxWV 203

toegang niet-leden € 10, leden € 8