Jaarprogramma 2018

Jaarprogramma 2018

U kan hier een afdrukbare versie van het jaarprogramma 2018 downloaden.

 

 

In 1988 werd een nieuwe orgelvereniging boven de doopvont gehouden. De Principaal vzw was een feit. In haar doelstellingen lezen we: “stimuleren van orgel- en klaviermuziek”. Om deze doelstelling te bereiken organiseert de vereniging onder meer evenementen zoals concerten, lezingen, excursies en tentoonstellingen. Zo was er het “Orgelfestival van de Zennevallei” en een driemaandelijks tijdschrift dat een aantal jaargangen sterk uit de hoek kwam.
Na een twaalftal jaren was het palmares van onze orgelkring flink aangegroeid met onder meer de stichting van “De Vlaamse orgeldagen” in 1995 in Halle, telkens om de twee jaar neerstrijken in een andere Vlaamse stad. De eerste “Nacht van het orgel” in Sint-Truiden in 1997, in Veurne in 1999, werd gevolgd door “Festival voor de wind” in Amsterdam.
Op een mooie dag rond de millenniumwissel, werd de zetel van de vzw verhuisd naar Gent om er rond de orgels van de Sint-Stefanuskerk te  werken. Hier ontstonden het “Internationaal orgelfestival” en de orgelconcerten op elke eerste zondag van de maand. Daarnaast verleenden wij onze medewerking aan het Internationaal Cavaillé-Coll colloquium in 2005-2006, het festival “A la carte – à la minute” in de Sint-Niklaaskerk en het festival “Bach – Mendelssohn”. verder op deze pagina vinden zowel kenners als liefhebbers informatie over onze orgelwerking. Ontdek ons aanbod aan concerten, orgelwandelingen en diverse excursies in onze prachtige streek langs bijzondere instrumenten. Wilt u graag het orgel bij u in de kerk in de kijker zetten of laten klinken? Wij kunnen u daarbij helpen. Bel ons op of stuur ons gewoon een mailtje. Heeft u interesse in een hoogstaande culturele namiddag? Rijdt u graag eens mee met een historische bus langs minder bekende kerken die speciaal voor u geopend worden en waar u een historisch instrument heel verfijnd kan horen bespelen door een puike organist? Laat u meevoeren…


 

 

Zondag 7 januari 2018 zetten we het nieuwe jaar in om 16 u. met een nieuwjaarsconcert en aansluitend een feestelijke receptie. Uiteraard komt in de eerste plaats het concert zelf, gespeeld door Urbain De Wilde uit Zaffelare. Hij brengt werk van Georg Friedrich Haendel, Alois Claussman, Robert Priceman en zal de zesde symfonie van Louis Vierne.

Urbain De Wilde is een van die organisten die dagelijks orgel studeert en daardoor een gigantisch repertoire heeft opgebouwd. We herinneren ons levendig de schitterende uitvoering van de fantasia en fuga over het koraal “Ad nos, ad salutarem undam” van Franz Liszt, die hij voor een bomvolle kerk uitvoerde voor de orgelvereniging in Kalken een aantal jaren geleden. Voor ons nieuwjaarsconcert neemt Urbain plaats aan het magistrale Forrest-orgel van de Sint-Stefanuskerk om er onze oren te verwennen met een keur aan pittige muziek die niet zo vaak wordt gepeeld. De zeer indrukwekkende zesde symfonie van Louis Vierne vormt de hoofdschotel van dit zeer fijne programma. In de finale heeft men de indruk dat de kerk davert op haar grondvesten door de ritmische stuwing van de orgelklank.

 

Programma

George Friederich Haendel (1685 – 1759)

  • Orgelconcerto in F – Op. 4 nr. 5 (HWV 293)
    • Larghetto
    • Allegro Transcriptie van Clément Loret (1833 – 1909)

Aloÿs Claussmann (1850 – 1926)

  • Minuetto

Robert Prizeman (1952)

  • Songs of Praise Toccata for Organ

Louis Vierne (1870 – 1937)

  • Symphonie nr. 6 op. 59
    • Introduction et Allegro
    • Aria
    • Scherzo
    • Adagio
    • Final

 

toegang niet-leden € 10, leden € 8
 


 

Dit solorecital door Eric Hallein uit Roeselare brengt hulde aan Herman Roelstraete. Maar u zal ook muziek horen van die andere West-Vlaamse componist, Adriaan Willaert, wereldberoemd geworden als kapelmeester van de San Marco-Basiliek in Venetië. Op dit concert zullen andere vaste waarden zoals Johann Sebastian Bach, César Franck en Charles Marie Widor niet ontbreken.

Herman Roelstraete (1925 – 1985) was een zeer bijzondere persoonlijkheid in de Vlaamse muziekwereld. Hij was dirigent van meerdere koren en orkesten, toonde zich zeer actief als componist en organist, en richtte naast een muziekuitgeverij heel wat ensembles op. In zijn biografie duiken de grootste namen op uit onze muziekgeschiedenis: Henri Durieux, Jules Van Nuffel, Flor Peeters, Marinus De Jong, Paul De Maleingreau, Marcel Poot en vele anderen.

Eric Hallein, organist aan het Forrest-orgel van Roeselare is een zeer virtuoos organist die de rijkdom van de Vlaamse orgelmeesters sterk verdedigt in binnen- en buitenland. Als bezieler van de “orgelvereniging Adriaan Willaert” tekent hij jaarlijks voor schitterende evenementen en slaagt hij erin het orgelpatrimonium van de streek te verrijken en op een effectieve wijze in de kijker te plaatsen.

Voor dit concert krijgen we de medewerking van de Herman Roelstraete-stichting.

 
Programma

  • Adriaan Willaert (Rumbeke circa 1490 – Venetië 1562)
    • Ricercar

  • Willy Ostyn (Kachtem 1913 – Roeselare 1993)
    • Roosvensters
    • Toccata

  • César Franck (Luik 1822 – Parijs 1890)
    • Fantaisie en la

  • Hommage aan Herman Roelstraete (Lauwe 1925 – Kortrijk 1985)
    • uit opus 0 nr. 1: Wiegeliedje en naspel (compositie uit 1941)
    • uit opus 4 nr. 1: Koraalfantasie (april 1944)
    • uit opus 4 nr. 2: Adagio
    • opus 95: Fantasia dorica (1972)
    • opus 154 nr. 1: Psalm 65 – De stilte zingt (maart 1985)
    • opus 150 b nr. 4: Sonata per organo nr. 4

  • Jacques Nicolas Lemmens (Zoerle-Parwijs 1823 – Zemst 1881)
    • Finale uit “Ecole d’orgue”

 

toegang niet-leden € 10, leden € 8

website Eric Hallein


 

 

Paul Oyen leidt ons door de stad en vertelt ons over de kerken en sites die op onze route liggen.

  • 13:00 Sint-Martinuskerk (Ekkergem) Toon Pillaert
  • Ekkergem is beroemd omwille van de toren die maar niet recht te krijgen was en daardoor de ontwerper tot wanhoop dreef. Daarnaast herbergt de kerk een fraai mechanisch orgel van de firma Loncke uit Zarren. Dirk Verschraegen verzorgt er als organist het puike orgelspel. Vanaf 2018 werkt academie De Kunstbrug samen met Ekkergem om er af en toe lessen en orgelbespelingen te organiseren. Daarom valt Ekkergem nu de eer te beurt om de jaarlijkse orgelwandeling van De Principaal vzw te openen.
    Toon Pillaert studeert fysica en compositie en heeft een bijzondere affiniteit met neo barok en Olivier Messiaen, wat maakt dat hij zich aan dit geweldige instrument als een vis in het water voelt.

    Programma

      • Vorspiel en Zur Prozession van Otfried Büsing op een Halleluja uit het Limburger Gesangbuch
      • Vorspiel en Zur Prozession van Peter Planyavsky op een Halleluja met oorsprong in Mainz
      • Vorspiel en Zur Prozession van Michael Felix op een Halleluja van Fritz Schieri
      • Vorspiel en Zur Prozession van Otfried Büsing op een Halleluja van Heino Schubert
      • Vorspiel en Zur Prozession van Mathias Kohlmann op een Halleluja van Heinrich Rohr
      • Vorspiel en Zur Prozession van Peter Planyavsky op een Halleluja van Hans Zihlmann
      • Vorspiel en Zur Prozession van Willibald Bezler op een Gregoriaans Halleluja

  • 14:00 Sint-Jan Baptist Lodewijk Mispelon
  • Het Deprez-orgel van Sint Jan-Baptist is een zeer grondtonig instrument met een indrukwekkende uitstraling voor romantische literatuur. Zoals op zovele plaatsen in Gent, is de kerk niet meer in gebruik als gebedsruimte en is men op zoek naar een herbestemming voor het gebouw. De uit Lebbeke afkomstige orgelbouwer Joseph Deprez was werkzaam in Gent vanaf 1881, waardoor we kunnen spreken van autochtone orgelbouwkunst.
    Lodewijk werkt als pianoleraar en volgt de professionele opleiding orgel aan het Gentse Conservatorium.

    Programma

      • Nicolas Lemmens (Zoerle-Parwijs 1823 – Zemst 1881)
      • Cantabile en Fanfare

      • Johann Sebastian Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
      • Prelude en fuga in fa klein – BWV 534

      • Felix Mendelssohn Bartholdy (Hamburg 1809 – Leipzig 1847)
      • Sonata opus 65 nr. 2


  • 15:00 Sint-Elisabethkerk Stan Van Rompay
  • Het orgel in deze kerk bevat zeer oude materialen (17de eeuw) die door Van Peteghem herbruikt zijn in een homogeen en kleurrijk barok instrument. In de 19de eeuw werd het omgebouwd door Mahauden uit Geraardsbergen in romantische stijl. Enkele jaren geleden maakte Hans Brink het instrument opnieuw bespeelbaar na een lange periode van verval en stilzwijgen.
    Omdat hij er vlakbij woont en er veel studeert, is Stan Van Rompay een vaste bespeler van dit orgel. Hij brengt een gevarieerd concert.

    Programma

      • Jan Pieterszoon Sweelinck (Deventer 1562 – Amsterdam 1621)
      • Baletto Del Granduca

      • Girolamo Frescobaldi (Ferrara 1583 – Rome 1643)
      • Toccata Per l’Elevazione

      • Johann Sebastiaan Bach (Eisenach 1685 – Leipzig 1750)
      • Partita op ‘O Gott, du frommer Gott’


  • 16:00 Sint-Stefanuskerk Sandra Van Der Gucht en Johan Famaey
  • 4 handige orgelbespeling is niet courant te beluisteren, maar vandaag krijgt u de kans. Sandra Van Der Gucht en Johan Famaey brengen The Planets van Gustav Holst. Sandra is een van de enige Gentenaars die zowel voor piano, klavecimbel als orgel een meesterdiploma haalde. Als docent creatieve klaviercultuur werkt ze aan het Gentse conservatorium en academie De Kunstbrug. Johan Famaey woonde en werkte een tijd lang in China en geeft orgellessen onder meer aan de Academie te Hamme.

    programma

    THE PLANETS van Gustav Holst (1914-1916) bewerking voor orgel.

      • Mars, The Bringer of War
      • Mars confronteert ons met oorlogsgeweld; opzwepend, somber en zonder tekenen van hoop.

      • Venus, The Bringer of Peace
      • Venus verbeeldt de Venus van het oude Rome, een toonbeeld van schoonheid en verfijning.

      • Jupiter, The Bringer of Jollity
      • Jupiter komt overeen met de astrologische betekenis: welwillend en vrijgevig.

      • Uranus, The Magician
      • Uranus is de heerser van de Waterman, een magiër die zijn geheimen niet kan houden.

      • Vierhandige improvisatie geïnspireerd op de filmmuziek van “Interstellar”.

     

    website Sandra Van der Guchtwebsite Johan Famaey
     

    toegang 4 concerten incl. programmaboekje € 18, of per concert € 5
     

     

  • 13:00 P+R Gentbrugge vertrek met Nostalbus

  • 13:30 Eke-Nazareth: bespeling door Kevin Hendrickx – François Couperin bezoekt in Oost-Vlaanderen een Waals orgel
    • François Couperin (Parijs 1668 – 1733)

      • Enkele misdelen uit Messe pour les paroisses

  • 14:30 Balegem: bespeling door Stefaan Schampheleer, m.m.v.Herman De Mil, tenor – zalige liederen voor de paastijd
    • Alexandre Guilmant (Boulogne-sur-Mer 1837- Meudon 1911)

      • Prelude in Es opus 41 no. 1

      Giulio Caccini (Italië 1551 – 1618)

      • Ave Maria

      Ludwig van Beethoven (Bonn 1770 – Wenen 1827)

      • Die Himmel rühmen

      Samuel Wesley (Bristol 1766 – Londen 1837)

      • Lead me Lord

      Antonio Vivaldi (Venetië 1678 – Wenen 1741)

      • Domine Deus

      Giacomo Puccini (Lucca 1858 – Brussel 1924)

      • Nessun Dorma

      César Franck (Luik 1822 – Parijs 1890)

      • Uit Trois pièces pour grand orgue (1878) – Pièce héroïque

  • 15:30 Scheldewindeke: bespeling door Ingrid Buyl – orgelsprookje van de Gebroeders Grimm verteld door Els De Smet
    • Sigfrid Karg-Elert (Oberndorf am Neckar 1877 – Leipzig – 1933)

      • selectie uit Opus 83 en Opus 86

  • 16:30 koffie met dessert

  • 18:00 Oosterzele: bespeling door Arina Tsytlenok – Vlaams concert met een Wit-Russisch accent
    • Uit het in 1551 door Tielman Susato uitgegeven “Danserye”

      • Rondo en Saltarello

      Jan Pieterzoon Sweelinck (Deventer 1562 – Amsterdam 1621)

      • Pavana Lachrimae

      anoniem

      • Windeken daer het bosch af drilt

      Abraham van den Kerckhoven (Brussel 1619 – 1701)

      • Fantasia in d

      Peeter Cornet (Brussel? circa 1575 – Brussel 1633)

      • Courante
      • Fantasia octavi toni

  • 19.15 verwachte terugkomst aan P+R Gentbrugge

    Het orgel van Eke-Nazareth kan bogen op een uniek kwaliteitslabel. Het werd ontworpen door Gabriël Loncke in Waalse barokstijl, met als onderliggende gedachte “als deze firma een orgel maakt, kan ze misschien eens proberen de orgelbouwroots van eigen bodem te nemen als inspiratiebron”. Daarbij is het geen onbelangrijk detail dat Loncke niet keek naar Vlaamse bodem, maar naar de streek van Luik waar orgelbouwer Thomas gevestigd is. In dat orgellandschap vinden we onder meer de grote orgelbouwer “Le Picard”, die ook het grandioze orgel van de basiliek van Tongeren maakte. De firma die het orgel van Eke ontwierp, was niet de eerste de beste: Manufacture des Orgues Thomas uit Ster-Francorchamps. Deze firma is beroemd omwille van haar kwaliteitsstandaard, zowel op vlak van techniek en mechanieken, als op het vlak van esthetiek en klank. Legendarische instrumenten van hen zijn bijvoorbeeld het orgel van Saint-Remacle in Spa, dat eigenlijk een nieuwe orgelbeweging veroorzaakte, de restauratie van het Korfmacher-orgel van Stavelot en het nieuwe orgel van de Sint-Katharinakerk in Hoogstraten, in Noord-Duitse barokstijl. Het orgel in Eke is een van de eerste arbeidsvruchten van Dominique Thomas. De kwaliteit van dit instrument is opmerkelijk hoog.

    Balegem is niet alleen bekend omwille van zijn steengroeve met sterk kalkhoudende zandsteen en zijn geweldige jeneverstokerij, maar vanaf deze orgelexcursie ook omwille van het zeer fraaie Delmotte-orgel in volbloed romantische stijl. Stefaan Schampheleer uit Wetteren brengt gesmaakte romantiek. Samen met tenor Herman De Mil uit Bottelare, brengt hij zalige liederen voor Pasen op deze tweede paasdag.

    Scheldewindéke (met het accent op de voorlaatste lettergreep omdat het woord afkomstig is van “Ecke” in het Duits, wat “hoek” betekent) is net als Balegem gelegen in de prachtige gemeente van Oosterzele. Er is een bijzondere site met een indrukwekkend kerkgebouw. Het orgel van Pels is elektropneumatisch en klinkt zowel helder als rijk aan polychrome grondtonen. Het is uitermate geschikt voor de Duitse romantiek van Sigfrid Karg-Elert, die Ingrid Buyl zal weven rond het sprookje “De Oude Sultan” van de gebroeders Grimm, verteld door Els De Smet.

    Indien u interesse heeft om deel te nemen aan deze orgelexcursie, gelieve u aan te melden op www.deprincipaal.be/inschrijving. Indien u meer info wilt, of liever telefonisch inschrijft, kan u terecht bij dhr. Roland Van Liefferinge op 09/282 84 82. U kan ook een mailtje sturen naar excursies@deprincipaal.be. Let wel: uw inschrijving is pas definitief na overschrijving van het gepaste bedrag aan De Principaal. Vermeld a.u.b. de naam uzelf en eventueel andere deelnemers in de mededeling. Tijdig inschrijven is aangeraden, de plaatsen zijn beperkt.

     

    deelname alles incl. niet-leden € 33, leden € 30
     

     

    Orgelmuziek bestaat al sinds de middeleeuwen en heeft zich sedertdien zeer breed ontwikkeld. Er zijn prachtige symfonische orgels en schitterende barokorgels. Het orgel biedt honderden mogelijkheden inzake klankkleuren en variatie. De ruime klank in een kerkgebouw vraagt een speciale speelwijze en een gerichte expressie van de musicus. De cursus orgel voorziet in een opleiding speeltechniek met een comfortabele houding bij het manuaal- en pedaalspel. We leren kleine mankementen verhelpen, tongwerken stemmen en mooi registreren. Er wordt veel aandacht besteed aan interpretatie, literatuurstudie en improvisatie. Men kan hier ook ondersteuning vinden bij de zoektocht naar functionele muziek zoals voor uitvaarten en huwelijken. In dezelfde opleiding leert men naast de orgelles via het vak begeleidingspraktijk liederen begeleiden, harmonisaties maken, vlot van het blad spelen, eigen creaties maken en concerten geven. Wij leggen de link naar barokke basso continuo, volksmuziek en jazz. Soms begeleiden we aan de piano en voorzien we stille film van klank. Het vak algemene muziektheorie helpt ons onze eigen composities te maken. Paul De Maeyer heeft bijna 30 jaar ervaring als orgelleraar, is concertorganist, begeleider en veelgevraagd als improvisator bij bijv. stille films. Hij maakt programma’s op maat van de leerlingen waarbij de creativiteit wordt aangesproken en ontwikkeld, en zorgt ervoor dat ieder zich thuis voelt aan het instrument. Christophe Goedvriend heeft als leraar algemene muziektheorie een coachingsplan om leerlingen jaarlijks een eigen compositie te laten maken. Daarnaast is hij als koordirigent regelmatig actief in Gent en omgeving. Kersten Cottyn is als lerares klavecimbel een vaste waarde in het concertleven, ook op het vlak van kamermuziek, met onder meer programma’s uit de middeleeuwen en de renaissance.

     

    gratis toegang, programmaboekje € 5
     

     

    Wie zich professioneel wil vervolmaken in de specialiteit van het orgelspelen, kan daarvoor terecht in de KasK-afdeling Conservatorium Gent in de Hoogpoort. De benaming conservatorium duidt tegelijk
    op het aspect muziekhogeschool en op het bewaren van de zachte waarde van de muziekbeoefening in de 19de-eeuwse betekenis: sterke ontwikkeling van technische mogelijkheden om tot een performante
    muzikale expressie te komen.

    Vanaf 1830 ontstonden deze instellingen in onze contreien. Vele grote steden zoals Kortrijk, Oostende, Leuven en Mechelen hebben in navolging van deze grote traditie een muziekacademie die nu nog
    steeds conservatorium genoemd wordt. Het conservatorium kan bogen op een grote orgeltraditie met belangrijke orgelleraars zoals Joseph Tilborghs, Flor Peeters (die zijn lessen gaf aan het Cavaillé-Coll-orgel van de Sint-Niklaaskerk), Gabriël Verschraegen en Dirk Verschraegen.

    Enkele studenten zetten ook nu nog de stap naar een intensieve, beroepsmatige beoefening van de orgelkunst. Zij worden in Gent begeleid door Ignace Michiels, organist aan de kathedraal van Brugge,
    vermaard concertorganist en docent orgel aan het Conservatorium van Gent. Naast de intensieve orgeltraining krijgen de studenten vakken zoals notenleer, geschreven harmonie, praktische harmonie en
    orgelbouw en -literatuur.

     

    gratis toegang, programmaboekje € 5
     

     

    Met een oude bus bezoeken we orgels in het Waasland en Antwerpen.

    • 13:00 P+R Gentbrugge vertrek Nostalbus

    • 13:45 Sint-Gillis-Dendermonde: bespeling door Katrien Mannaert, m.m.v. Aimé Stroobants die de inleiding verzorgt

    • 15:00 Sint-Nicolaaskerk Sint-Niklaas: orgelbespeling door Joost D’hont

    • 16:00 Sint-Niklaas Tereken: bespeling door Christophe Burssens

    • 17:00 lichte avondmaaltijd in recreatiecentrum “De Ster”, restaurant “De Brokkelinck” Brokkelingenstraat Sint Niklaas.

    • 18:30 kathedraal Antwerpen, Metzler-orgel: bespeling door Peter Van de Velde

    • 20:00 aankomst P+R Gentbrugge

    Indien u interesse heeft om deel te nemen aan deze orgelexcursie, gelieve u aan te melden op www.deprincipaal.be/inschrijving. Indien u meer info wilt, of liever telefonisch inschrijft, kan u terecht bij dhr. Roland Van Liefferinge op 09/282 84 82. U kan ook een mailtje sturen naar excursies@deprincipaal.be. Let wel: uw inschrijving is pas definitief na overschrijving van het gepaste bedrag aan De Principaal. Vermeld a.u.b. de naam uzelf en eventueel andere deelnemers in de mededeling. Tijdig inschrijven is aangeraden, de plaatsen zijn beperkt.

    Tijdens deze orgeltour maken we een Bachreis door Vlaanderen. Zeker als we het hebben over orgels is Bach onze man. Hij staat geboekstaafd als een van de componisten die op de meest effectieve en uiterst heldere wijze schreef voor het instrument. Hij weet als geen ander de doorzichtigheid van de polyfonie en de expressieve kracht van koraallijnen te vatten in een nette schriftuur. Soms wordt over de triosonates van Bach gezegd dat ze zelfs op kettle drums geweldig zouden kunnen klinken. Of die uitspraak waar is, gaan we tijdens deze excursie niet onderzoeken. We gaan ons wel vermeien in de klank van Bach op onze Vlaamse orgels die er eigenlijk voor gebouwd zijn. Daarmee lopen we al een beetje vooruit op de door Cuntius geïnspireerde nieuwbouworgels die in Leuven en Wondelgem zullen kunnen beluisteren de volgende jaren. We mochten het eigenlijk niet verder vertellen, maar kijken er wel heel erg naar uit, vandaar…

    Het Marcussen-orgel van Dendermonde is er gekomen op advies van de beroemde Aalsterse organist en improvisator Kristiaan Van Ingelgem. Geïnspireerd door de mooie realisatie van het iconische kapelorgel dat kanunnik Jozef Joris bestelde voor het Lemmensinstituut, vond hij dat Dendermonde niet moest achterblijven en ook wel gerust zo’n toporgel kon bestellen. Dat Kristiaan destijds gelijk heeft gehad in deze keuze, wordt alvast bewezen door het feit dat wij er nu speciaal naartoe trekken en dat u, beste luisteraar, zich enthousiast heeft ingeschreven om deze keer Katrien Mannaert, die zelf gek is op dit orgel, hier aan het werk te horen.

    Het orgel van de hoofdkerk in Sint-Niklaas is een bijzonder kunstwerk. Het werd ontworpen door Antoon Fauconnier en Jozef Braekmans, en gebouwd door Jean Pierre Draps en Flentrop orgelbouw uit Zaandam.
    Titularis-organist Joost D’hont heeft jarenlang met volgehouden moed voor dit instrument geijverd en stelt het dan ook met gepaste trots aan u voor: een groot Bach-orgel met een geweldige uitstraling!

    Vervolgens bezoeken we Tereken. Er was een tijd waarin Vlaanderen de mechanische neobarokorgels in al hun pracht herontdekte. Dit was een herademing na een sombere tijd waarin de orgels ontdaan werden van hun boventonen om plaats te maken voor minder geïnspireerde en weinig geslaagde ombouwcampagnes. Voor de nieuwe inspiratie in de orgelcultuur ging men kijken over de Duitse grenzen, om uit te vissen hoe men daar omging met de noordelijke barok. Studies van originele oude Duitse barokorgels inspireerden om nieuwe instrumenten te maken. Monumentale meesterwerken stonden model. Het atelier van Ghislain Potvlieghe-De Maeyer uit Denderwindeke deed hier actief aan mee en bouwde zo onder andere het orgel van Tereken in Sint-Niklaas. Christophe Burssens is de vaste organist van het orgel in Noord-Duitse barokstijl in Tereken, samen met Katrien en Joost vormt hij een ijzersterk trio, de “Stadsorganisten van Sint-Niklaas” genaamd.

    website Christophe Burssens



    Wie in Antwerpen komt, hoort als hij de weg vraagt, wel eens zeggen: “zeedeu doar dee Kathedroal?” En inderdaad: op dat moment weet je plots waar je zijn moet. Hier moet je geweest zijn om Antwerpen
    beleefd te hebben. Het is een van de mooiste gothische kathedralen van Europa, niet toevallig door de asymmetrie die optreedt tussen de torens. Ze beschikt over legendarische schilderijen van de grote Pieter Pauwel Rubens en twee geweldige orgels. Er bevindt zich een nieuw orgel van de befaamde Zwitserse firma Metzler, hier speciaal gebouwd voor Cultuurstad Antwerpen 1993, en een volbloed romantisch orgel, het absolute meesterwerk en opus magnum van Pierre Schyven, de orgelbouwer uit Brussel. Organist-titularis Peter Van de Velde stelt beide orgels voor in een speciaal voor ons geconcipieerd Bachprogramma. En rondt zo deze onvergetelijke Bach-dag af.

     

    deelname alles incl. niet-leden € 40, leden € 35

     

     

    Paul Barras (° 1925, Chaumont-Gistoux) is blind sedert zijn geboorte. Als hij 7 jaar is wordt hij naar het Blindeninstituut in Sint Lambrechts-Woluwe op internaat gestuurd. In dit katholiek en zeer gedisciplineerd milieu krijgt hij naast een algemene vorming ook een intensieve muzikale vorming. Hij leert er viool spelen, ook fluit en klarinet om in het harmonieorkest mee te spelen, piano, harmonium en orgel. Tijdens de talrijke religieuze diensten, waarbij hij begeleidt, legt hij zich ook toe op improvisatie. Later wordt hij student orgel aan het Lemmensinstituut in de klas van Flor Peeters. Hij studeert er eveneens contrapunt bij Marinus De Jong. Zijn studies zet hij verder in het Koninklijk Muziekconservatorium van Antwerpen, nog steeds bij Flor Peeters. Hij wordt er een van de eersten die het werk van Messiaen (uit het geheugen!) speelt. In 1952 studeert hij af met het hoger diploma voor orgel. En in hetzelfde jaar wordt hij winnaar van het internationaal orgelconcours van München. Zijn vroegste composities situeren zich in die periode.

    In 1953 wordt hij organist van de collegiale kerk Sainte-Waudru te Bergen. Elf jaar lang pendelt hij tussen Brussel en Bergen. In die tijd ontstaan vriendschapsbanden met bekende blinde organisten: Jean
    Langlais, André Marschal en Gaston Litaize (die in Parijs trouwens alle drie in dezelfde straat woonden). In 1958 wordt hij leraar aan het blindeninstituut waar hij zelf zijn opleiding had gekregen. In 1967 schaft hij zich een groot pijporgel aan dat hij laat plaatsen in de kerk van de Goddelijke Zaligmaker te Sint Lambrechts-Woluwe. Hij richt er een orgelfestival op waar internationale grootheden komen concerteren: Marie-Claire Alain, Pierre Cochereau, Flor Peeters, Langlais, Litaize… Van 1970 tot 1974 neemt hij de interim betrekking op als leraar orgel aan de Nederlandstalige afdeling van het Koninklijk Conservatorium van Brussel. In 1988 gaat hij als leraar op pensioen.

    Hij onderhoudt een uitgebreid repertoire ondanks zijn hoge leeftijd.

    Er gaat geen dag voorbij zonder Bach! Ongeveer 70 werken van Barras zijn in druk verschenen, het laatste nog in 2013. Zijn stijl is laatromantisch maar met een onmiskenbaar eigen karakter. Dikwijls is een gregoriaanse melodie zijn inspiratiebron.

    Robert Hostyn (° 1950, Oostende) komt uit een muzikale familie. Na een vorming aan het stedelijk muziekconservatorium zette hij zijn studies verder aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel en het Lemmensinstituut. In 1972 werd hij leraar aan het conservatorium van zijn geboortestad. Hij werd de eerste leraar in het Vlaams muziekonderwijs die in het vak algemene muziekcultuur leerlingen creatief met de pc liet werken. Hij kreeg daarvoor een ruime bekendheid en belangstelling zowel uit binnen- als buitenland. Tevens was hij leraar orgel en klavecimbel, medewerker bij leerplanwerkgroepen bij het OVSG, schrijver van bijdragen over het Oostends orgelpatrimonium en een biografie over August Maekelberge, een Oostends organist in Detroit (VS). Tijdens zijn ganse loopbaan was hij een veelgevraagd begeleider van solisten en koren. Hij trad op als gast voor het orgelprogramma van toen nog Radio 3 en concerteerde tijdens de Gentse Bachdagen, enz. Hij is ook medewerker bij de tweejaarlijkse dagen van het Orgel in Vlaanderen.
     

    toegang niet-leden € 10, leden € 8
     

     

    Tijdens de Gentse Feesten vinden er dagelijks orgeldemonstraties plaats in de Sint-Stefanuskerk. U hoort studenten van de Gentse orgelacademies en het conservatorium aan het werk.
    Het geheel wordt gecoördineerd door Stefaan Schampheleer en Stan Van Rompay.

     

    concert met orgeldemonstratie € 5
     

     

    “On monte à Gand comme on monte à Paris”

    • 6 september Thomas Ospital (organist Saint-Eustache, Parijs)

    Het concert dat deze geniale organist vorig jaar in Sint-Stefanus gaf, was op vele punten memorabel. Hoewel iedereen gekomen was om een stille filmbegeleiding mee te maken, was het ons door technische problemen niet mogelijk de film aan de praat te krijgen. Net op dat kritieke moment, toen we met zijn allen de armen in de lucht wilden steken, vergastte Thomas ons op een improvisatieconcert zoals je dat zelfs in Parijs bijna nooit kan horen. Zowel Schumann als Prokofiev, Stravinsky, Debussy, Ravel, Dutilleux en nog zovele andere componisten leken te zijn
    opgestaan om hun grootste meesterwerken door het orgel te jagen op een uiterst spectaculaire en smaakvolle manier. Velen kwamen daarna zeggen dat ze blij waren dat de film het niet deed. De minutenlange
    staande ovatie blijft ons nog lang in het geheugen gegrift. Kortom, dit was een evenement van eerste orde pur sang. En dit smaakt uiteraard naar meer. Dus hebben wij Thomas nog eens gestrikt om ons festival, ditmaal in het teken de orgelmetropool Parijs, te openen in grandeur met alle egards die we hem maar kunnen toewuiven. Allen daarheen!

    website Thomas Ospital


    • 13 september Benjamin Steens (organist basiliek Reims)

    Benjamin Steens is een van die witte raven die zijn Vlaamse vaderland heeft geruild voor een leven in het teken van bijzondere muzikale prestaties. Eerst woonde en studeerde hij in Parijs en stichtteer zijn gezin. Daarna trok hij naar Reims, de hoofdstad van de Champagnestreek. Hij werd er benoemd tot titularis-organist in de basiliek aan een prachtige orgel in Franse stijl met een heus ravalement door Bertrand Cattiaux. Zijn muzikaal werkterrein spreidt zich uit over een orgelklas, continuobegeleiding tijdens barokopera’s en een internationale concertpraktijk. Hij kreeg als jonge snaak zijn eerste orgellessen van Flor Peeters in Mechelen, waardoor hij eigenlijk onrechtstreeks leerling geworden is van Lemmens en Bach. Het concert dat hij hier brengt houdt het midden tussen symfonische schittering en muzikale retoriek van de bovenste plank. Benjamin beschikt over een zeer verfijnd toucher waarmee hij de instrumenten ook in een oud repertoire een performant en actueel verhaal laat vertellen. Verfijning uit de Champagnestreek als het ware!

    website Benjamin Steens

    • 20 september Philippe Lefèbvre (organist Notre-Dame, Parijs)

    De senior organist van de Notre-Damekathedraal was bereid om voor beide orgels van de Sint-Stefanuskerk een bijzonder programma samen te stellen. Hij staat bekend als een uitstekend vakman en een buitengewoon goed organisator, een kwaliteit die hem erg van pas kwam als directeur van het Conservatorium van Rijsel en toen hij als muzikaal directeur de liturgische muziek in de kathedraal van de Franse hoofdstad leidde. Als leerling en erfgenaam van het ideeëngoed van de befaamde Pierre Cochereau, is hij een door de wol geverfde uitmuntende improvisator, onwaarschijnlijk precieze uitvoerder en studax van een groot deel van de orgelliteratuur. Naast vaste waarden van het orgel zoals César Franck en Marcel Dupré, horen we hier zeldzaam oud-Frans werk van Charles Racquet, François Roberday en Nicolas Séjan, een eigen transcriptie van het beroemde Claire de lune voor piano van Claude Debussy en natuurlijk dé eigen improvisatie ter afsluiting, waarvan we nu al voelen dat ze ons nog lang aan de ribben zal blijven plakken. En dat alles gebeurt in alle bescheidenheid, met een uiterst ontwikkeld metier.

    • 27 september Paul De Maeyer

    De stichter-voorzitter van De Principaal vzw valt de eer te beurt om het festival tijdens dit jubileumjaar af te sluiten. Voor het programma laat hij zich leiden door de figuur van Alexandre Guilmant en diens inspiratiebronnen. Guilmant was als leerling van onze Vlaamse Jacques-Nicolas Lemmens uitgegroeid tot een van de beroemdste organisten uit zijn tijd. De verspreiding van de grote Franse orgelbouwkunst van bijvoorbeeld Aristide Cavaillé-Coll maakte het mogelijk om exclusieve concerten te brengen met muzikale selecties afkomstig uit een breed tijdvak van de geschiedenis.
    Guilmant had een bijzondere interesse voor de oude muziek, die hij gretig bestudeerde, ijverig uitgaf en op creatieve wijze nacomponeerde. Als musicoloog avant la lettre was hij dermate gedreven en respectvol voor de bronnen die hij in de bibliotheken aantrof, dat we dankzij hem nu massaal veel steengoede oude “klassiek-Franse” (lees: barok) muziek kennen. En bovendien had Alexandre een lange baard…

    website Paul De Maeyer

     

    één concert niet-leden € 12, leden € 10
    abonnement voor het festival niet-leden € 40, leden € 30

     

     

    • 12:30 P+R Gentbrugge vertrek Nostalbus

    • 13:00 Ertvelde Collon-orgel Michael De Geest en Dagmar Robben “Muziek uit Venetië, met beelden uit de prachtige lagunestad”

    • 14:00 Doornzele Loncke-orgel Edward De Geest

    • 15:00 Maldegem Hooghuys-orgel Eric Van Ransbeke

    • 16:00 dessert met koffie

    • 17:30 Aardenburg Flentrop-orgel Lieve Van de Rostyne en Andy Dhondt saxofoon

    Het Meetjesland (streek tussen Gent, Brugge en Zeeuws-Vlaanderen) dankt zijn zonderlinge naam aan een aantal legenden die te maken hebben met oude vrouwen en een oude maateenheid om een stuk
    grond te meten. Kleurrijk is de geschiedenis er zeker! Daarenboven herbergt dit agrarisch gebied een ware orgelschat.

    Het Meetjesland (streek tussen Gent, Brugge en Zeeuws-Vlaanderen) dankt zijn zonderlinge naam aan een aantal legenden die te maken hebben met oude vrouwen en een oude maateenheid om een stuk grond te meten. Kleurrijk is de geschiedenis er zeker! Daarenboven herbergt dit agrarisch gebied een ware orgelschat.

    We starten met Michael De Geest in Ertvelde waar we het Collon-orgel ontdekken. Samen met hoboïste Dagmar Robben, zijn echtgenote, brengt hij een ode aan de Italiaanse lagunestad Venetië. De Brusselse orgelbouwer Patrick Collon (gevestigd in Laken) kan bogen op een palmares van merkwaardige nieuwbouworgels die één voor één een opmerkelijke artistieke uitstraling genieten, met uitgesproken afwijkend uur noodzakelijk gezien karakteristieken. Venetië is als site en ontstaansbodem van grandioze barokmuziek een gedroomde inspiratiebron voor dit kamermuziekconcert door eminente musici die geboren en getogen zijn in de streek.

    Daarna neemt vader Edward De Geest, de beroemde Gentse kathedraalorganist, ons mee naar Doornzele waar hij een gevarieerd programma uit het Loncke-orgel met koperen frontpijpen tovert. De orgelbouwers Loncke uit de streek van Diksmuide waren in de jaren 1970 technisch zeer sterk in het maken van mechanische neobarokinstrumenten waarvan we hier een groot en schitterend voorbeeld kunnen bewonderen.

    website Edward De Geestwebsite Michael De Geest

    In Maldegem gaan we op bezoek bij een klassiek kerkorgel van de befaamde draaiorgelbouwersfamilie Hooghuys uit Geraardsbergen. Zoals Gent het mekka was voor de Van Peteghem-orgels, zo was Geraardsbergen the place to be voor de dans- en kermisorgels. Van de talrijke ateliers die daar gevestigd waren ten tijde van de hoogbloei van de draaiorgelcultuur, was Hooghuys een van de meest vooraanstaande. Het kerkorgel van Maldegem is dan ook in meer dan één opzicht een interessant instrument om een concert rond te spinnen. Met de herinnering in het achterhoofd van een swingend draaiorgeldeuntje moet dit orgel als geesteskind van dezelfde bouwer een kleurrijke vogel zijn. Denkt u niet? Wij zijn benieuwd en zullen het samen met u kunnen vaststellen.
    Eric Van Ransbeek volgt orgellessen bij Lieve Van de Rostyne in Aalst en brengt onder haar leiding een bijzonder programma aan een bijzonder orgel.

    Wij sluiten de Meetjeslanddag af in de schilderachtige kerk met fraai Flentrop-orgel van Aardenburg, bij de Zeeuwen, onder het motto “Net over de Nederlandse grens, bekt het nog zo lekker.“ Daar brengen Lieve Van de Rostyne en Andy Dhondt een concert met orgel en saxofoon, een vanouds geliefde combinatie door het bij elkaar komen van twee werelden: het orgel met de akoestische rijkdom van zijn site en de uitvinding van Adolphe Sax uit Dinant, die een vinger aan de pols hield bij de vernieuwende muzikale stromingen zoals de jazz en de open geesten van dat ogenblik zoals Maurice Ravel.

    Indien u interesse heeft om deel te nemen aan deze orgelexcursie, gelieve u aan te melden op www.deprincipaal.be/inschrijving. Indien u meer info wilt, of liever telefonisch inschrijft, kan u terecht bij dhr. Roland Van Liefferinge op 09/282 84 82. U kan ook een mailtje sturen naar excursies@deprincipaal.be. Let wel: uw inschrijving is pas definitief na overschrijving van het gepaste bedrag aan De Principaal. Vermeld a.u.b. de naam uzelf en eventueel andere deelnemers in de mededeling. Tijdig inschrijven is aangeraden, de plaatsen zijn beperkt.

     

    deelname alles incl. niet-leden € 33, leden € 30
     

     

    Op zondag 4 november 2018 om 16 uur kan u een hommage aan toondichter Jef Tinel bijwonen. Dit concert door Ad Van de Wege wordt gepresenteerd door Peter Leys.

    Jef Tinel was in deze kerk en parochie geen onbekende. Hij werd geboren in Lessen. Op 11 mei 1885 studeerde hij af aan het Lemmensinstituut bij o.a. zijn oom Edgar Tinel en Aloys Desmet. Hij werd er laureaat orgel, harmonie, contrapunt en fuga. Daarna bekwaamde hij zich verder in compositie bij de Gentse muziekpedagoog Leo Moeremans. Jef Tinel bekleedde tijdens zijn lang leven verschillende functies. Zo was hij organist in Maldegem, Zele en Sint-Amandsberg. In Maldegem stichtte hij de gemeentelijke muziekschool waarvan hij zelf leraar en directeur was van 1936 tot 1944.

    Jef Tinel componeerde liederen, koor- en orkestwerken en composities voor orgel en piano. Hij is een vertegenwoordiger van de laat-romantiek en onderscheidt zich door een eigen harmonie, klankkleur, soberheid en klassieke structuur.

    Na de Tweede Wereldoorlog vestigde Tinel zich in Gent en werd hij organist bij de paters augustijnen. Hij dirigeerde er jarenlang het parochiaal Sint-Stefanuskoor en gaf muzieklessen aan de paters/fraters in opleiding. Tot aan zijn overlijden op 25 mei 1972 bleef hij deze parochie met interesse volgen.

    Het Forrest-orgel beleefde hoogdagen tijdens deze periode. Jef Tinel schreef heel wat religieuze koormuziek en orgelwerken die op dit orgel gecreëerd of uitgevoerd werden. Meermaals werden radiomissen in die tijd vanuit deze kerk uitgezonden.

    Op 4 november zal organist Ad Van de Wege (geboren in 1955 te Terneuzen en oud-student van het Gentse conservatorium bij Gabriël Verschraegen en Edward De Geest) orgelwerken van Jef Tinel vertolken.
    Zo komt de gewezen organist Jef Tinel weer even tot leven.

    Van de Wege is zelf organist-titularis in de Sint-Barbarakerk van Maldegem. Laat dat nu toevallig de kerk zijn waar Jef Tinel zijn carrière als organist gestart is. Dat Hooghuys-orgel liet vaak composities van Tinel weerklinken. Van de Wege, als verre opvolger van Tinel in Maldegem, is dus een perfecte keuze om composities van Tinel te vertolken. Iets wat hij in het verleden al verschillende keren deed in Vlaanderen en Nederland.

    De presentatie van het concert is mede in handen van Peter Leys, een kleinzoon van Jef Tinel. Hij is amateur koordirigent maar vooral muziekliefhebber en promotor van het werk van Tinel en andere Vlaamse componisten. Als kind zat hij wel eens op de orgelbank naast zijn grootvader terwijl zijn vader, Dries Leys, het koor dirigeerde. Een echte familiegeschiedenis dus. Maar dat is enkel een anekdote

    De muziek van Jef Tinel verdient – in alle objectiviteit – meer aandacht dan ze nu krijgt. Dit hommageconcert komt daaraan tegemoet.

     

    toegang niet-leden € 12, leden € 10
     

     

    Jubileumviering 30 jaar De Principaal vzw

    • Paul De Maeyer stelt hier het Forrest- en Flentrop-orgel van Sint-Stefanus en het orgel van de Sint-Elisabethkerk voor op een bijzondere CD. Een keur aan muziek uit de orgelliteratuur en enkele improvisaties worden hier tegen het licht gehouden in een eigen productie van De Principaal vzw.
    • Leden kunnen vooraf de cd bestellen tegen € 15, niet-leden betalen € 20.

     

    toegang gratis
     

     

    In december 2018 verplaatst een mysterieuze wolk zich in het Meetjesland, het heeft een mooie cadans, het speelt twee tonen, doch het is geen orgel. Of toch wel? Is het een stoomorgel met twee pijpen? De calcant heeft plaatsgemaakt voor de stoker. De organist wordt vervangen door een machinist. Het heeft iets extra, een aangename geur, de onmiskenbare geur van kolenvuur. Wat staat ons nu te wachten? Komt de kerstman? Een aantal kilometer verder zingt iemand. We naderen. We steken het water met de ijzeren brug over. De zangstem wordt een koor. En er klinkt muziek uit een gewijde plaats, een plaats die ons
    welkom heet, deze tijd van het jaar. Er staat iets speciaals te gebeuren…
    De exacte datum wordt later meegedeeld.
    U hoort een gelegenheidskoor en Joachim David aan het orgel.


     

    Paul De Maeyer  voorzitter

     

    Paul De Maeyer
    voorzitter

    Roland Van Liefferinge
    ondervoorzitter, orgelexcursies

     Jo Alloo
    penningmeester
     Veerle Nimmegeers
    secretaris, redactie

     Johan Van Maercke
    hulpsecretaris, ICT, ledenadministratie
     Wouter Moerman
    hulpsecretaris, ICT, redactie
    Veronique Vlerick
    medewerker, redactie
     Ingrid Buyl
    medewerker, promotie
     Dominiek Lust
    medewerker, promotie, fotografie
     Filip Van Lancker
    medewerker, fotografie